Objavljeno u Nacionalu br. 713, 2009-07-14

Autor: Zrinka Pavlić

Big sister

Zrinka Pavlić za čitatelje Nacionala recenzira BBC

HTV je u pravu kada kaže da nisu jedini koji naplaćuju pretplatu te da to radi i BBC. Samo što BBC svom gledateljstvu zauzvrat daje program bez gluposti o plavim zrncima čistoće. Iako ni BBC nije imun na epidemiju reality, celebrity i talent bisera

Zrinka PavlićZrinka PavlićKad god krenu negodovanja protiv TV pretplate koju plaćaju svi vlasnici prijemnika u ljubljenoj nam domovini, nađe se neki glasnogovoreći HTV-ovac ili pravovjerni simpatizer koji nam s visoka objasni: "Ali to je uobičajena stvar. Mi smo JAVNA televizija. Postojimo radi interesa građana i zato građani moraju plaćati taj javni servis. Evo, pogledajte, na primjer, BBC..."

NARAVNO, PROSJEČAN HRVATSKI PUČANIN može "na primjer, pogledati BBC" jednako kao što može, na primjer, pogledati NLO. Osim jezične barijere, tu je i sitna činjenica da se pravi BBC može gledati jedino u Velikoj Britaniji (ono što imate u kabelskom paketu nije ono za što Britanci plaćaju pretplatu). A koja bi budala odletjela u London samo zato da provjeri s čime se naši ubirači preplate tako hrabro uspoređuju? Ovdje potpisana budala nije do Britanije potegnula SAMO zbog toga, ali je uz Big Ben i London Eye virnula i u program BBC-ja (hrvatski: bi bi si). Prva stvar koju sam u programu BBC-ja zamijetila jest da ni na jednom BBC-jevom TV kanalu (a četiri ih je) NEMA NIKAKVIH REKLAMA. Ni onih u kojima vas boce piva uvjeravaju da će vaša momčad satrti sve dušmane ni onih s početaka zabavnih showova gdje uzbuđeni glas poziva: "Gledajte 'Zvijezde zijevaju' pod pokroviteljstvom Valiuma"! Takve su gluposti prepuštene komercijalnim kućama, poput ITV-ja i sve sile Skyjeva, na koje neću trošiti suviše riječi nego, sadržajem prateći formu, parafrazirati slogan: bilo kuda - Nova i RTL svuda. U svakom slučaju, HTV je u pravu kada kaže da nisu jedini koji naplaćuju pretplatu te da to radi i BBC. Samo što BBC svom gledateljstvu zauzvrat daje program bez gluposti o plavim zrncima čistoće.
Drugo. Premda BBC, kao vjerojatno nijedan drugi medij na svijetu, nije zaobišla globalna epidemija reality, celebrity i talent bisera, uz nekoliko je neoprostivih iznimki ipak vidljivo da se sadržaj koliko-toliko prilagođava kulturi, zdravoj pameti, pa čak možda i nekim praktičnim, svakodnevnim potrebama. Tako je jedan od najpoznatijih jutarnjih showova na BBC-ju 1 takozvani "Homes under the Hammer", gdje dvoje voditelja pomno istražuju kuće i stanove koji su se iz raznih razloga našli na aukciji, dovode stručnjake koji im procjenjuju vrijednost, a potom i kupca koji ih "osvoji" na licitaciji. Opsesija nekretninama (ali i recesijska anksioznost oko njihova gubitka) vidljiva je i u showovima kao što su "To Buy or Not to Buy" te na kraju i u vjerojatno najbizarnijim od svih - "The Bargain Hunt", nekakvom na prvi (drugi, treći i sedamnaesti) pogled nerazumljivom natjecanju u kupnji nekretnina. Dodamo li tome i "Heir Hunters", odnosno "Lovce na nasljednike", u kojoj novinari traže potencijalne nasljednike imovine ostale nakon smrti zadnjeg živućeg pripadnika aristokratske obitelji, kompletirali smo gotovo cijelo jutro na BBC-jevu prvom programu. Možda ne prepametno, možda suviše na tragu natjecateljskih reality gluposti i žutotiskovnog kopanja po tuđim životima, ali barem se najprizemniji gledateljski interesi usmjeravaju prema svakodnevnim praktikalijama (nekretnine) i vlastitoj tradiciji (aristokracija).

S druge strane, nema opravdanja ni racionalnog objašnjenja za gluposti poput "Celebrity Masterchefa" (TV voditeljice i manekenke, zaboravljeni pjevači iz osamdesetih i prvaci u sportovima za koje nitko nije čuo - natječu se u kuharskom showu koji bi jedino mogao biti gori da ga zaraze Mirkom Fodorom) i "Cash in Celebrity Attick" (rovare po starim krpama poluslavnih ličnosti i pokušavaju ih prodati na aukciji). Teško je pojmiti i činjenicu da se prokleti "Eastendersi" I DALJE prikazuju, pa mi kvari priču o BBC-ju kao pametnijoj javnoj televiziji, no ipak je riječ o manjinskoj minutaži.

TIJEKOM MOG BORAVKA U LONDONU Britaniju su potresale razne vijesti, od kojih je vjerojatno najstrašnija ona o pogibiji osam britanskih vojnika u Afganistanu. No usprkos tome i uz dodatak trenutno neiscrpnog vrela medijske panike - globalne recesije - zbilja ni na jednom BBC-jevu televizijskom programu nisam primijetila emisiju u kojoj bi voditelji doveli predstavnike Vlade pa im onda POMAGALI da se prikažu u najboljem mogućem svjetlu. Svi politički, informativni i mozaični showovi, poput "The One Show" i "Question Time" svojski se trude postavljati što TEŽA i ZAHTJEVNIJA te im se NIKADA se ne događa da im voditelji ili voditeljice elokventnije uobličavaju sugovornikova objašnjenja, ne bi li dotični, ne daj bože, ispali glupi ili nesposobni pred publikom. Što je neizbježni servis koji HTV nama nudi u zamjenu za pretplatu.

VIJESTI SE ČITAJU BEZ NEPOTREBNIH "tonova između redaka" i ko fol "objektivnih komentara" nego jednostavno kao novosti i činjenice. Iznimka su sportski blokovi, gdje voditelji ne samo da otvoreno navijaju za svoje miljenike i reprezentaciju, nego im poraze nazivaju "ponižavajućima" i "mene bi bilo doma sram pred mamom", što je bio slučaj s neriješenom kriket utakmicom protiv Australije ovaj vikend. Pristranost, neobjektivnost i veličanje svojih miljenika među sportskim novinarima nešto su za što plaćaju i Britanci, a ne samo mi.

Sličnosti tu ne prestaju. I oni, kao i mi, imaju školski program, hrpu iz Amerike uvezenih serija o kemičarima i biolozima koji pomoću kapljice znoja od prije sto pedeset godina otkrivaju tko je ubio Kennedyja, ni oni očito nemaju baš previše love za nove filmove jer je ovotjedni hit za udarni termin bio "Armageddon". Samo što oni imaju i dramske (a ne samo kretenski zasapunjane) serije iz vlastite produkcije ("Robin Hood", "Casualty 1909" tek kao najnoviji primjeri), imaju duhovite talk showove s Jonathanom Rossom i Russellom Brandom, imaju fenomenalan Channel 4 s programom za zahtjevniju publiku (dokumentarci i slično) i NEMAJU ljetnu shemu prepunu repriza samo zato što im je djeci djelatnika upravo završila škola. I sve to za pretplatu.
Baš isto kao i HTV, zar ne?

Vezane vijesti

Ni Oskara ni prosvjeda

Ni Oskara ni prosvjeda

BREJKING NOUZ Dnevnik, HTV1, subota, 19.30 Blago nama što imamo televizije s nacionalnim koncesijama i informativnim programima pa sve doznajemo U… Više

Komentari

registracija
3/7/09

GLAVNISUDAC, 14.07.09. 00:16

TEBE BAKICE VOLIM ČITAT I SAMO NASTAVI TRADICIJU ODLIČNOG NAM NAJURENOG STARČEVIĆA (SAMO SE NEMOJ PONAVLJAT I NIKOG SE TI NE BOJ)


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika