26.11.2009. / 13:46

Autor: Hrvoje Šimičević

Svi poslovi braće Žužul: Kako su šefove Skladgradnje 'progonili zbog prezimena'

Riječ je o tvrtki koja je zahvaljujući redovnim poslovima na hrvatskoj cestovnoj infrastrukturi u veoma kratkom razdoblju iz prosječnog lokalnog poduzeća s malim kapitalom prerasla u ozbiljnog multimilijunskog igrača na tržištu, iako na početku ovog uspona, obzirom na tadašnji tvrtkin kapacitet, nitko nije mogao predvidjeti ovakav poslovni uspjeh

Jozo i Slaven Žužul Jozo i Slaven Žužul "Da nismo Žužuli, i k tome rođaci Miomira Žužula u četvrtom koljenu, za nas nitko ne bi ni znao, ni mario, jer bi bili samo jedni u velikom nizu tristotinjak podizvođačkih tvrtki koje rade na autocestama. Ovako je samo prezime razlog za medijski progon”. Tako su sredinom 2007. godine, u intervjuu za Nacional tvrdili braća Slaven i Jozo Žužul, vlasnici građevinske tvrtke Skladgradnja, braneći se na taj način od kritika političke oporbe i poslovne konkurencije, koji su ih već tada optuživali da su brojne poslove u izgradnji ključnih cestovnih projekata u Hrvatskoj dobivali političkom podobnošću i dobrim vezama sa vrhuškom u izvršnoj vlasti. Kao što je od danas poznato, rodijačka poveznica Žužula sa nekadašnjim ministrom nije više jedina referenca za njihovo spominjanje u medijima. U jutrošnjoj akciji Nesklad, čije se ime očigledno referiralo na naziv tvrtke ovog dvojca, uhićen je jedan od braće Slaven Žužul, zajedno sa nekadašnjim čelnikom Uprave HAC-a i još trojicom bivših članova vrhuške ove državne tvrtke.

Od male lokalne tvrtke do velikog igrača

Prema prvim informacijama, opsežna akcija je rezultat istrage DORH-a i drugih državnih tijela, koji su očigledno dokazali da je HAC namještao pojedine poslove Skladgradnji, te da je na taj način država oštećena za najmanje 20 milijuna kuna. Kada je jutros objavljena vijest o uhićenjima u HAC-u i Skladgradnji, jedan je visokopozicionirani policijski izvor ustvrdio kako je ovo tek početak istrage u toj tvrtki, te da postoji sumnja kako je državni proračun drugim sumnjivim natječajima daleko više oštećen, nego što bi to primjerice mogao dokazati epilog istrage o poslovima bojanja tunela na autocesti A1, za koje je bila zadužena upravo Skladgradnja.

Naime, obzirom na dosadašnje sudjelovanje Skladgradnje u hrvatskoj cestogradnji, sasvim je sigurno da će istražna antikorupcijska tijela u nadolazećim tjednima imati podosta posla. Riječ je naime o tvrtki koja je zahvaljujući redovnim poslovima na hrvatskoj cestovnoj infrastrukturi u veoma kratkom razdoblju iz prosječnog lokalnog poduzeća s malim kapitalom prerasla u ozbiljnog multimilijunskog igrača na tržištu, iako na početku ovog uspona, obzirom na tadašnji tvrtkin kapacitet, nitko nije mogao predvidjeti ovakav poslovni uspjeh.

Poslovni uzlet u brodogradnji

Svoj poslovni uspon, Žužuli su započeli u brodogradnji; Uhićeni Slaven ŽužulSvoj poslovni uspon, Žužuli su započeli u brodogradnji; Uhićeni Slaven Žužul

Skladgradnju iz Imotskog osnovao je 74-godišnji Ante Žužul, a pravi procvat tvrtke uslijedio je nakon što su je nasljednim putem preuzeli sinovi Slaven i Jozo Žužul, inače rođaci nekadašnjeg ministra Miomira Žužula. Svoj poslovni uspon, Žužuli su započeli u brodogradnji. U početku su radili u trogirskom brodogradilištu, i to na antikorozivnim, monterskim i zavarivačkim radovima. Već tada među trogirskim poduzetnicima kružile su glasine o iznenađujućem uspjehu Skladgradnje, koji se pripisivao njihovu protežiranju od visoke politike, ali i "nabijanju" cijena: dok je normalna cijena bojenja broda iznosila oko 2 milijuna kuna, kad bi brod bojila tvrtka braće Žužul, cijena bi porasla na 4 milijuna kuna. Sljedeći poslovni skok tvrtke dogodio se dolaskom Gorana Vukasovića na čelno mjesto u Brodosplitu - nedugo nakon toga u splitskom škveru počeli su poslovati i Žužulovi, koji su vrlo brzo na sebe navukli bijes svih drugih kooperanata u škveru, jer su jedino Skladgradnji sve fakture bile plaćane na vrijeme i u punom iznosu. Istodobno, uprava Brodosplita nije se protivila Skladgradnjinim cijenama koje su počesto znale biti 20 do 30 posto više od cijena drugih kooperanata.

Dobivali poslove, nisu imali ni bagere

Kako su već 2007. isticali Nacionalovi izvori, kad se pažnja javnosti usmjerila na događanja u splitskom brodogradilištu, braća Žužul odlučila su krenuti i u - cestogradnju. Prvi posao u cestogradnji Skladgradnje koja navodno tada još nije imala u svom vlasništvu niti jedan bager niti je imala referenci u cestogradnji, bio je izlaz Vučevica na autocesti Zagreb-Split, za koji se govorilo da je dodatno postavljen u projekt kako bi autocesta bila povezana s Dugobabama, rodnim selom Ive Sanadera. Za ovaj posao su navodno dobili 70 milijuna kuna, ali i što je još bitnije, prvi konkretni uzlet za daljnji razvoj u (tada) iznimno unosnom građevinskom resoru. Od tada pa do danas Skladgradnja je u cestogradnji kao tzv. lokalna operativa dobila poslove vrijedne više od 800 milijuna kuna, premda se u poslovnim krugovima nagađa da su braća Žužul u takvim poslovima bez javnog natječaja već premašili milijardu kuna.

Iako na početku mala operativna tvrtka na potezu od Splita do Dubrovnika, Skladgradnja je ubrzo počela raditi na gotovo svim većim cestovnim projektima u Hrvatskoj. Među ostalim, kao podizvođači radili su na koridoru Vc u istočnoj Slavoniji, dobili su posao na svih pet poddionica izgradnje punog profila autoceste Rijeka-Zagreb, kao i na čvoru Ploče, te na brojnim drugim milijunskim poslovima o kojima odlučuje država.

Prije dvije godine, braća Žužul su tvrdili kako ih napadaju samo zato jer imaju rođaka Miomira ŽužulaPrije dvije godine, braća Žužul su tvrdili kako ih napadaju samo zato jer imaju rođaka Miomira ŽužulaDotad relativno nepoznata tvrtka, javnosti je nešto detaljnije 'prezentirana' tijekom 2007., na način da su pojedine konkurentske tvrtke, ali i saborski oporbeni zastupnici poput Ivice Pančića, počeli optuživale vlast i državne tvrtke za očigledno namještanje natječaja prema svojim tvrtkama favoritima, među kojima je bila i Skladgradnja. Iz HAC-a su im uporno odgovarali da oni ne odlučuju o podizvođačima, te da ih ne zanima koga će tvrtke odabrati za takove poslove. U to je vrijeme intervju za Nacional dao i Stipe Gabrić Jambo, koji je optužio HDZ za namještanje natječaja u cestogradnji, a kao ključni primjer spomenuo je Skladgradnju. Tada je parafrazirao i državnog tajnika Zdravka Livakovića, koji je prema njegovim riječima tvrdio kako ga 'ne zanima koji je podizvođač Skladgradnja'.

Epilog istrage uhićenja političkih funkcionera?

Zanimljivo, Livaković je sa svoga mjesta odstupio početkom ovoga mjeseca, zato jer je prema neslužbenim informacijama to od njega tražio ministar Božidar Kalmeta, koji je navodno procijenio da mu je Livaković postao preveliki teret zbog afera u cestogradnji koje su se neizravno vezale uz njega.

Jedna od afera je i sporni natječaj za izvođače bojanja tunela, vrijedan 43 milijuna kuna. Taj je posao dodijeljen Skladgradnji, a vrijednost radova - naknadno je otkriveno - bila je višestruko precijenjena. Zbog toga se već tada spominjalo da je podizanje kaznenih prijava protiv članova uprave HAC-a i vlasnika tvrtke Skladgradnja sigurna stvar. Navodno je upravo ovaj posao najsporniji istražiteljima u Državnom odvjetništvu, te su zbog njega uslijedila jutrošnja uhićenja.

Bivši predsjednik Uprave Jurica Prskalo, član Uprave Mario Lovrinčević, direktor građenja Goran Legac i glavni tunelski inžinjer Željko Kandžija su prvi ali vjerojatno ne i jedini pojedinci uhićeni u HAC-u, a koliki će odjek imati otkrića o namještaljkama u natječajima ove tvrtke i da li će ta otkrića imati konkretne pravosudne poveznice sa aktualnom politikom i najvišim predstavnicima izvršne vlasti, ostaje za vidjeti.

Vezane vijesti

Hajdaš Dončić stopirao Linićeve kadrove?

Hajdaš Dončić stopirao Linićeve kadrove?

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 Uprava Hrvatskih autocesta obustavila je natječaj za direktora Sektora naplate cestarine iako… Više

Komentari

registracija
27/7/09

verina, 26.11.09. 16:03

Da nisu Žužuli, ne bi ni primirisali unosnim poslovima s državom!


registracija
8/8/09

tovar62, 27.11.09. 07:40

necu reci da tu nema mutnih stvari ,zivim vani i nema bas velike razlike u dobivanju poslova,problem je sta su se sada digli ljevicari ocito im se blagajna ispraznila oni bi radili isto kao i ovi na vlasti,isto sranje samo drugo pakovanje....


registracija
27/7/09

verina, 27.11.09. 17:42

Ljevičari se digli, ha? A ne bi li, @tovare, kriminal trebale otkrivati "institucije pravne države", kako to vole reći baš oni koje bi ponajviše trebalo istražiti??!


registracija
29/11/09

Ivis, 29.11.09. 19:14

Kriminal je jednosmijeran! Ide u smijeru podkradanja drzavnog proracuna, bez iznimke. Treba izglasati zakon, po kojem bi se svakom gradjaninu za dobru dojavu placalo, sasvim pristojno za zaslugu. Samo VELIKIM i hitnim kaznama moze se opametiti one koji posezu za drzavnim novcem i imovinom.


registracija
30/11/09

Dugoprugas, 01.12.09. 15:08

Neka "Fina" Familija ti Zuzuli.Gdje skandal tu oni.


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika