Objavljeno u Nacionalu br. 756, 2010-05-11

Autor: Janusz Bugajski

Pouke poljske katastrofe

Nesreću u kojoj bi odjednom poginuo čitav politički i vojni vrh ne bi preživjela svaka zemlja na jednak način: u Hrvatskoj ili Sloveniji potresa ne bi bilo, za razliku od Bjelorusije, Srbije ili Crne Gore, dok bi u Bosni i Hercegovini ili Rusiji čak moglo doći i do dezintegracije

Janusz BugajskiJanusz BugajskiDesetkovanje poljske vlade te njene vojne i političke elite u zračnoj nesreći u Rusiji usmjerilo je pozornost na ranjivost novih demokracija u Europi. Što bi se dogodilo u pojedinim državama da neka katastrofa iznenada zbriše državno vodstvo i kako bi to politički sustav preživio? Odgovor uopće nije jednostavan. Zapravo, vrijedno je razmotriti tri vrste mogućih scenarija i reakcija stanovništva u postkomunističkom svijetu - scenarije kontinuiteta, nesigurnosti i kolapsa - te odrediti kako bi koja država prošla.

Nakon zračne nesreće Poljska je pokazala da su institucije vitalno važne u očuvanju političkog kontinuiteta i nacionalne stabilnosti. Napose je bitno da se znaju mehanizmi i postupci legitimnog izbora nasljednika političkog vodstva te da se preveniraju mogući politički udari, paraliza sustava ili čak njegovo urušavanje. Jednako je važno da i široka javnost i sve glavne političke stranke te drugi faktori poštuju državne institucije i zakonite procedure izbora nasljednika. U slučaju katastrofe poput ove poljske većina zemalja srednje i istočne Europe koje su već u EU I NATO-u najvjerojatnije bi ostvarile politički kontinuitet koji bi omogućio stabilnost zemlje i društva. Nesigurnost se javlja tek u zemljama s velikim etničkim manjinama koje nisu posve uklopljene u političke strukture ili bi pak njihovi čelnici mogli iskoristiti krizu da zatraže teritorijalnu autonomiju.


Takav bi scenarij mogao gurnuti Estoniju, Latviju i Slovačku u dublju političku nesigurnost. Estonija i Latvija imaju značajnu populaciju ruskoga porijekla, pri čemu neki njeni pripadnici i dalje dovode u pitanje legitimnost tih država, dok Slovačka ima veliku mađarsku manjinu duž južne granice, koja bi mogla zatražiti regionalnu autonomiju u slučaju duže krize u Bratislavi. Drugi nositelji nestabilnosti bile bi države s autoritarnim ili snažnim predsjedničkim sustavima bez jednostavnih i legitimnih procedura u izboru političkih nasljednika. Bjelorusija, Armenija, Azerbejdžan i svih pet srednjoazijskih republika ubrajaju se u tu kategoriju, tako da bismo, u slučaju da im država bude obezglavljena, mogli svjedočiti dugotrajnim, a možda i krvavim borbama za vlast. Gdje je borba za vlast povezana s etničkim i regionalnim trvenjima, moglo bi doći do podjele države, pa čak i njenog nestanka. To ponajprije vrijedi za Rusiju, u kojoj bi naglo iščeznuće kremaljske elite i moskvskih vojnih zapovjednika moglo zapaliti velike borbe između političkih i regionalnih interesnih grupa, od kojih bi neke s vremenom mogle zatražiti i odcjepljenje od Ruske Federacije.

Nakon takvih kolektivnih nesreća kakve su zrakoplovne važno je i motriti među etničkim protivnicima ukazuje li što na moguće krivce te ima li prostora za teorije urote. Međutim, velike ljudske tragedije otvaraju i mogućnost da se potakne iskrena međuetnička pomirba, iako ne treba očekivati da se čuda dogode preko noći. U slučaju poljsko-ruskih odnosa, unatoč tomu što su se vođe u Kremlju ponašali odgovorno i pomagali nakon zračne nesreće, za pomirbu bi trebalo poduzeti još nekoliko bitnih koraka. Prvo, Moskva bi trebala priznati da su umorstva u Katynskoj šumi bila ratni zločin protiv Poljske i da su bila pokušaj da se obezglavi vodstvo države koju je Staljinov režim najprije htio okupirati i anektirati, a to je nakon rata i učinio. Drugo, svi ruski arhivi povezani s tim zločinom, koji su sada zapečaćeni, trebali bi biti otvoreni povjesničarima da ustanove sve bitne činjenice o identitetu počinitelja i o tome kako se zločin prikrivao više od pedeset godina. I treće, ruske vlasti moraju početi govoriti istinu o Staljinu i sovjetskoj ulozi u II. svjetskom ratu - u kojem su bili najprije Hitlerovi saveznici, a potom njegove žrtve. Bez takvih hrabrih koraka zatopljenje između Varšave i Moskve zahvatit će samo tanki sloj zemlje iznad duboko smrznutog tla, a sličnih primjera ima mnogo u srednjoj i istočnoj Europi. Kakvi su scenariji za balkanske zemlje i kakvi su njihovi izgledi za stabilnost i opstanak? Slovenija i Hrvatska nesumnjivo bi nadvladale oluju u koju bi upale gubitkom vodstva, jer su im institucije dovoljno snažne da izdrže velike političke šokove.

Teže bi bilo kod njihovih balkanskih susjeda: Albanija, Srbija i Crna Gora mogle bi skliznuti u dužu nestabilnost. U polariziranom političkom okolišu albanska opozicija istaknula bi svoje pravo da vlada, a to bi moglo izazvati oružane sukobe povlaštenih koji su izgubili svoje ključne vođe. Oporba bi institucije Srbije i Crne Gore također izvrgnula velikoj kušnji. U Srbiji bi nacionalisti mogli tražiti vlast u ime nacionalnog jedinstva, dok bi u Crnoj Gori snage koje se protive neovisnosti mogle zatražiti da se prekine s odvojenošću od Srbije. U Bosni i Hercegovini, Makedoniji i na Kosovu kriza vodstva mogla bi pak dovesti do sloma države i političke dezintegracije. U sve tri zemlje oglasili bi se separatistički vođe i apelirali na dezorijenitirano i uspaničeno stanovništvo pozivima na narodnu samoobranu. U Makedoniji bi to moglo udaljiti Albance od Makedonaca, a na Kosovu potaknuti podjelu, napose ako bi nacionalisti dobili podršku u Beogradu. Bude li u Bosni bošnjačko ili srpsko vodstvo iznenada desetkovano, pozivi na redefiniranje konfederalnog ustrojstva postali bi glasni - kako u smjeru veće integracije, tako i u smjeru potpunog odvajanja. Iako Bosna i Hercegovina ima više institucija i upravnih struktura od većine europskih država, mnoštvo ne znači snagu i mogla bi se brzo raspasti. Jedina nada za opstanak Bosne i Hercegovine kao zasebne države, koju bi podržavalo njezino stanovništvo, bila bi kad bi potencijalna nesreća također bila multietnička te kad bi u u njoj razmjerno stradala vodstva obaju najbrojnijih konstitutivnih naroda.

Vezane vijesti

Kad Rusija postane Libija

Kad Rusija postane Libija

Utjecaji društvene revolucije na Bliskom istoku prije ili poslije doseći će granice autoritarnog pojasa oko bivšeg Sovjetskog Saveza. No kao i u… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika