Objavljeno u Nacionalu br. 836, 2011-11-22

Autor: Dragan Đurić

Dosadni predizborni mitinzi

Mlitava kampanja, bezvoljni birači

U najkraćoj predizbornoj kampanji dosad ni HDZ ni Kukuriku koalicija nisu probudili strasti birača, a javni skupovi su puno skromniji nego nekad

Aktualna predizborna kampanja najkraća je u povijesti Hrvatske pa nije čudo da su u predizbornim stožerima pretendenti za saborske klupe poprilično nervozni. Politički analitičari, doduše, ocjenjuju da će ovo biti i "najdosadnija kampanja". Iz onoga što su vidjeli i osjetili reporteri Nacionala proteklog vikenda, posjetivši u subotu preizborni skup Kukuriku koalicije u Osijeku, a u nedjelju HDZ-ov u Županji, kampanja jest ušla u rutinu. No izvjesno je da nitko od glavnih aktera još ne želi priznati da je bitka završena. Tako ne misle ni oni koje sve dosadašnje ankete nominiraju kao sigurnog izbornog pobjednika, kao ni pretpostavljeni gubitnici. Ulažu se i dalje maksimalni napori u animaciju birača iako se središnje mjesto njihova predizbornog ogleda premjestilo u medijski i marketinški prostor: na jumbo-plakate s kojih šalju svoje poruke, ali i pred kamerama svih mogućih TV-postaja, uključujući i lokalne. Prema svemu sudeći, ovaj put će biti manje učinjeno obilaskom samog terena.


Čak ni HDZ-ova kampanja, koja je uvijek bila živa, ovaj put odiše suzdržanošću. Nema više onih brojnih autobusa, kojima se prevoze uzbuđeni i glasni sljedbenici. U subotu je cijela ekipa predvođena predsjednicom HDZ-a Jadrankom Kosor u Županju stigla u samo dva autobusa. A osim Županje, obišli su i obližnji Otok, Ilok, Vinkovce, pa se ponovo zaputili u Vukovar, nastojeći i tamo još jednom animirati svoje obeshrabrene birače. Sve je to bilo u velikoj žurbi i očitu nastojanju da se pokrije što veći prostor, premda veoma skromnim brojem okupljenih sljedbenika. Jednom od građana iz Županje u razgovoru sa sumještaninom omaklo se u razgovoru sa susjedom, onako usput: "E, sad se vidi tko je pravi HDZ-ovac." Očito je aludirao na izostanak nekadašnjih sljedbenika iz tog slavonskog gradića, gdje je HDZ bio veoma moćan i utjecajan. Tako se stekao dojam da je na terenu bilo najvažnije odraditi posao, a poslije se prepustiti nikad presahloj nadi - da sve što se radi ipak neće biti uzalud.

Na te predizborne skupove odazvali su se, uglavnom, stariji ljudi ili, u najboljem slučaju, ljudi srednjih godina. Niske temeprature i magla koja se proteklog vikenda nadvila nad Slavonijom kao da su obeshrabrili i otjerali mlade ljude s ulica. Stoga je znakovita bila i prva rečenica Zorana Milanovića. Ona je odavala duh te predizborne atmosfere prošlog vikenda u Slavoniji. Atmosferu nije uspjelo zagrijati ni kuhano vino koje se dijelilo s dva priručna stola iznesena na središnji gradski trg u Osijeku. A Milanović se najprije zahvalio okupljenima što su se "došli smrzavati" na skup. Strasti je, međutim, i u Osijeku i u Županji izostalo. Čini se da će za sve aktere budućih izbora biti itekako važno da 4. prosinca ove godine bude i lijepo vrijeme kako očekivani birači ne bi ostali u svojim domovima uz peći i tako uskratili svoje glasove na koje računaju izborni takmaci. Umjesto da se bore programima i žestokim govorima, političari se, dakle, mole za vedro i toplo vrijeme.

Najžešća reakcija koja se mogla čuti prošloga vikenda bila je ona predsjednice HDZ-a Jadranke Kosor na procjene GONG-a i Transparency Internationala o dosadašnjem utrošku novca u kampanji. I u svom priopćenju HDZ je osporio podatak da je prvog dana kampanje na oglašavanje potrošio 1.552.720 kuna, i to bez PDV-a. HDZ tvrdi da je prvog dana za kampanju potrošeno za trećinu manje novca nego što govore njihove procjene: 1.015.491,46 kuna, uključujući u taj iznos i PDV. I Kukuriku koalicija, premda manje bučno, također se pobunila. I oni osporavaju procjene GONG-a i Transparency Internationala, prema kojima su utrošili oko 800.000 kuna.

Dok se bitka oko trošenja novca za predizbornu kampanju i dalje bude vodila, sudeći prema onome kako je ova predizborna kampanja počela na samom terenu, ona će biti jeftinija nego prethodnih godina. Kukuriku koalicija u četrvrtak je u predizbornu kampanju krenula vlakom iz Dugog Sela do Križevaca, a potom nastavila osobnim automobilima, najprije u Vukovar, a potom u Osijek. HDZ je pak početak svoje ovogodišnje ophodnje ograničio na samo dva moderna autobusa. Prvi je autobus, doduše, oslikan i likom predsjednice stranke Jadranke Kosor, kao što su to prvi svojedobno počeli raditi izborni stožeri u SAD-u. No pratnja predsjednice ovaj je put bila skromna, a u njoj je dominirao ministar Petar Čobanković. U drugom su pak bili HDZ-ovi simpatizeri, odjeveni u prepoznatljive stranačke dresove s oznakama stranke.

Njihova je glavna zadaća bila pljeskati i uzvikivati riječi potpore, posebno u trenucima kad im je to uočljivom gestikulacijom s priručne omanje tribine sugerirao ministar Čobanković. A on je za vrijeme govora svoje predsjednice strpljivo stajao uz nju. Ovaj put, premda je bio neka vrsta domaćina, ništa nije govorio. O skromnosti pedizbornog skupa HDZ-a svjedočila je i nazočnost tek jednog postarijeg bajraktara sa slavonskim šeširom koji je mahao izblijedjelom stranačkom zastavom. Nije se nudilo piće. Sve je bilo svedeno tek na manju, premda i ovaj put obaveznu skupinu djevojaka odjevenih u narodne nošnje. Nije bilo ni žive muzike, pa ni, za ovaj kraj, uobičajenih tamburaša. HDZ se u Županji ograničio na emitiranje glasne glazbe iz moćnih zvučnika iz kojih su odjekivale pjesme pop grupe Colonia, Thompsona, Škore i ostalih prijatelja s estrade. U Osijeku pak, gdje je svoj skup održala Kukuriku koalicija, iz postavljenih razglasa nisu uopće odjekivali taktovi bilo kakve glazbe. Jednostavno, tamošnji razglasi bili su samo u funkciji prenošenja poruka emitiranih s videozida. Bilo je prikazivano predstavljanje njihova "Plana 21" iz pretkampanje.

Promrzlim okupljenim sudionicima ovog predstavljanja Kukuriku koalicije obratila su se sva četvorica predstavnika "oporbenog saveza za promjene". Ovaj se put, doduše, jasno vidjelo koga sami sudionici skupa smatraju glavnim predstavnikom te političke grupacije. Sve se koncentriralo oko Zorana Milanovića. Dok mu je dio okupljenih prilazio, nastojeći se pozdraviti s njim, bilo je i onih koji su to činili mnogo diskretnije. Bio je tu i jedan branitelj s djetetom, koji ga je želio predstaviti svom malom sinu. Neki su mu samo prišli da bi ga makar bojažljivo dodirnuli.

Vezane vijesti

HDZ-u ipak kredit za financiranje kampanje

HDZ-u ipak kredit za financiranje kampanje

Više ljudi iz vodstva HDZ-a potvrdilo je kako je stranka uspjela dobiti kredit za financiranje predizborne kampanje, izvještava Novi list. Dodatne… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika