16.01.2012. / 07:43

 

Slavoj Žižek

Žižek: Tihi glas novog početka

Prema mišljenju slovenskog filozofa Slavoja Žižeka, postjugoslavenski rat je na vidjelo iznio najgori rasizam, koji nije postojao samo u Srbiji. "Prvi ću priznati da je u Hrvatskoj, sada čak i u Sloveniji, također postojao vrlo jak rasizam. Na primjer, uistinu najmračnija politička sila u bivšoj Jugoslaviji u ovom trenutku vjerojatno je, koliko ja mogu prosuditi, hrvatska katolička crkva", poručio je Žižek u uvodu predavanja 'Tihi glas novog početka', u sklopu konferencije o ljudskim pravima, kojeg prenosimo u cijelosti

Slavoj ŽižekSlavoj ŽižekNajočitiji slučaj propitkivanja ljudskih prava su prava onih koji gladuju ili su izloženi ubojitom nasilju.

Rony Brauman, vrlo napredan i dobar Francuz, koji je u sklopu Crvenog križa prije dva destljeća koordinirao dostavu pomoći Sarajevu, demonstrirao je kako je samo predstavljanje krize u Sarajevu kao humanitarne, samo opisivanje političko-vojnog sukoba u humanitarnim terminima bilo izrazito politički motiviran izbor. On tvrdi da je osobito zlokobnu i manipulativnu ulogu u tome odigrao François Mitterrand. Slijedi citat Ronyja Braumana: "Slavljenje humanitarne intervencije u Jugoslaviji zauzelo je mjesto političkog razgovora, unaprijed diskvalificirajući svako suprotstavljanje mišljenja. Čini se da je Mitterrandu bilo onemogućeno javno izraziti svoju analizu rata u Jugoslaviji. Sa strogo humanitarnom reakcijom otkrio je neočekivani izvor komunikacije ili, točnije, kozmetike. Mitterrand je bio u korist održavanja Jugoslavije unutar njezinih granica, uvjeren da je samo jaka srpska vlast u stanju jamčiti stabilnost u regiji. Ovo je stajalište postalo neprihvatljivo za većinu francuskog naroda te su sva žustra aktivnost i humanitarni diskurs omogućili Mitterrandu da nanovo potvrdi nepogrešivu posvećenost Francuske pravima čovjeka i da odglumi protivljenje srpskom nacionalizmu, cijelo mu vrijeme dajući potpunu slobodu."

Kava sa šlagom

Mislim da je ovo jedan od brojnih primjera dobre analize koja u osnovi podržava ideje koje Costas (Douzinas) razvija u svojoj knjizi. Da budem posve otvoren, možda se nećete složiti s ovom konkretnom antisrpskom (ne protiv Srba kao naroda, već protiv njihove vlade) tezom. Ali mislim da je osnovna konceptualna struktura ovog argumenta ipak točna: kako depolitizacija situacije putem njezinog preformuliranja u strogo humanitarne termine u pravilu uvijek prikriva određeni, obično neprihvatljiv politički izbor. To je pomalo kao - oprostite ako ponavljam vlastite šale, ali takav je život, mislim da ovu nisam često koristio ovdje u Londonu - šala koju stalno ponavljam jer mi se stvarno sviđa, iz filma "Ninočka" Ernsta Lubitscha. Čovjek ulazi u kafić i kaže: "Mogu li dobiti kavu sa šlagom?" Kažu mu: "Žao nam je, ponestalo nam je šlaga, imamo samo mlijeko. Možemo li vas poslužiti kavom bez mlijeka?" To je vrlo dobar hegelovski primjer kako je ono čega nema - negativnost - dio definicije. Možda je u neposrednoj stvarnosti isto - kava bez šlaga, kava bez mlijeka - ali nije isto. Točno kao u našem slučaju. Humanitarna intervencija je, recimo to tako, humanitarna intervencija. Tu je Michael Ignatieff pogriješio. Trebalo bi postaviti pitanje je li ona bez mlijeka ili bez šlaga. To jest, koju negativnu politiku ona negira? Apsolutno je ključno da se to učini.

'Mračna politička sila' u Hrvatskoj

Mislim da je i u općenitijem smislu postjugoslavenski rat bio ogledni primjer utoliko što je također iznio na vidjelo najgori rasizam nekih navodno ljevičarskih radikala. Vrlo brutalni rasizam u kombinaciji sa zapanjujućim nepoznavanjem činjenica. Prvo, da budem posve jasan, ne krivim samo Srbe. Prvi ću priznati da je u Hrvatskoj, sada čak i u Sloveniji, također postojao vrlo jak rasizam. Na primjer, uistinu najmračnija politička sila u bivšoj Jugoslaviji u ovom trenutku vjerojatno je, koliko ja mogu prosuditi, hrvatska katolička crkva. Znate li da je ona potpuno otvoreno proustaška, da podržava režim Ante Pavelića iz Drugog svjetskog rata? Čak se ne želi ni simbolički, čisto formalno distancirati od njega.

Kao model ovakvog načina ramišljanja želim uzeti čovjeka kojeg obično smatram pozitivcem, australskog progresivnog novinara Johna Pilgera. Pogledajte, ovo je citat iz njegovog teksta "Ne zaboravite što se dogodilo u Jugoslaviji" iz New Statesmana od 14. kolovoza 2008.: "Jugoslavija je bila jedinstveno neovisna i multietnička, iako nesavršena federacija koja je služila kao politički i ekonomski most u Hladnom ratu. To nije bilo prihvatljivo sve široj Europskoj zajednici, osobito odnedavna ponovno ujedinjenoj Njemačkoj koja je započela prodor na istok kako bi zavladala svojim prirodnim tržištem u jugoslavenskim provincijama Hrvatskoj i Sloveniji. Do trenutka kada su se Europljani sastali u Maastrichtu 1991., postignut je tajni dogovor. Njemačka je priznala Hrvatsku i Jugoslavija je osuđena na propast. U Washingtonu, SAD su osigurale da se krizom zahvaćenoj jugoslavenskoj ekonomiji uskrate zajmovi Svjetske banke, a pokojni NATO obnovljen je kako bi provodio pravdu."

NATO

Mislim da nikada nisam u jedva desetak redaka teksta vidio toliko činjeničnih laži, netočnosti itd. "NATO je obnovljen kako bi provodio pravdu." Da, gotovo 20 godina kasnije. Zatim, "u Washingtonu, SAD su osigurale..." Ne! Nisu osigurale ništa. Učinile su upravo suprotno. Washington je do samog kraja podržavao federalnu vladu. Sjećam se da je premijer Ante Marković kružio po svim jugoslavenskim republikama mašući američkim novcem i tvrdeći: "Date li Jugoslaviji još jednu priliku, imamo sve uvjete." Ali najčudnija su stvar te jugoslavenske provincije. Oprostite, to nisu bile provincije, bile su suverene republike s ustavno zajamčenim pravom na samoopredjeljenje. U ustavu je pisalo da svaka jugoslavenska republika - dobro, u tom smislu suverena - ima puno, neograničeno pravo u svakom trenutku napustiti federaciju. Kao što sada znamo, vrlo zanimljiva borba u nomenklaturi vodila se još 70-ih godina gdje ste, ako imate jako dobre naočale, mogli vidjeti predznake. Naime, nastao je sukob unutar nomenklature oko toga što učiniti u slučaju da sustav upadne u ozbiljne probleme. Jedna je strana bila više nacionalistička, pod dominacijom Srba i tvrdila je da je Jugoslavija etnička zajednica južnih Slavena i da bi, ukratko, trebala opstati čak i ako se samoupravni socijalizam raspadne. Druga je strana rekla: "Ne, nećemo nacionalnu mistiku, jedino što nas ujedinjuje je konkretni projekt samoupravnog socijalizma. Propadne li on, vidjet ćemo što će biti."

Kolektivni projekti pravde

Ali ono što me uistinu šokiralo? Prihvaćam ovo uobičajeno ljevičarsko brbljanje od Pilgera. Uistinu me šokiralo ono što slijedi. Pažljivo slušajte kako on opisuje Kosovo. Ovo je doslovan citat: "Kosovo je zemlja koja nema službeno gospodarstvo i stoga je pod vlašću zločinačkih bandi koje trguju drogom, krijumčarenom robom i ženama." Mislim, ako se išta može nazvati rasizmom, onda je to ovo. Otpisivanje cijele nacije kao bande zločinaca. Provjerio sam: čak ni najviše protualbanski nastrojeni Srbi ne bi rekli takvo što, ne bi otišli tako daleko. Nalazim vrlo čudnim da to nitko čak nije ni primijetio. To se nekako smatra prihvatljivim. Hoću reći, zamislite da netko na ovaj način okarakterizira neku drugu etničku skupinu koja se bori s teškoćama. Da to netko, recimo, kaže za Baske, Tamile na Cejlonu itd.

Neću gubiti vrijeme s ovime. Da se vratim na svoju glavnu temu. Trebali bismo se pomaknuti na općenitiju razinu i problematizirati vrlo depolitiziranu humanitarnu politiku ljudskih prava kao ideologiju vojnog intervencionizma. Kao što je Wendy Brown ustvrdila o Michaelu Ignatieffu: "Humanitarizam predstavlja sebe kao neku vrst antipolitike, čistu obranu nevinih i nemoćnih od moćnika. Čistu obranu pojedinca od golemih, potencijalno okrutnih despotskih mašinerija kulture, države, rata, etničkih sukoba, tribalizma, patrijarhata itd." Pitanje je, međutim, ponovo citiram Wendy Brown: "Kakvu politizaciju oni koji interveniraju u ime ljudskih prava pokreću protiv sila kojima se protive? Zalažu li se za drugačiju formulaciju pravde ili se protive kolektivnim projektima pravde?"

Tamošnje tržište

Očito je da NATO-vo svrgavanje Gadafija, opravdano u smislu prekida patnji libijskog naroda, nije bilo motivirano samo političkim i ekonomskim interesima (nafta), već se oslanjalo i na vrlo precizno poimanje političkih i ekonomskih uvjeta koji bi trebali stvoriti mogućnost slobode za libijski narod. Dakle, čisto humanitarna, antipolitička politika usmjerena isključivo na prekidanje patnje učinkovito se svodi na implicitnu zabranu razrade pozitivnog kolektivnog projekta društvenopolitičke promjene. Čak ni Ignatieff, koji pokušava vrlo čisto odigrati svoju ulogu, ne može je barem retorički održati do kraja. Jedan ga je novinar lijepo upitao: "Ali što kažete na tamošnje tržište?" Njegov je odgovor nevjerojatan. Rekao je nešto u stilu: "Ne, ne, ovo nije politika. To je jednostavno ljudsko iskustvo koje nam govori da su liberalna demokracija i tržište najbolji u sprečavanju ljudske patnje." Kao da to nema nikakve veze s politikom. To znamo, to su osnove. Dopustite mi da se uzdignem korak više od te osnovne razine.

Također bismo trebali dotaknuti problem same suprotnosti između univerzalnih, predpolitičkih ljudskih prava koja navodno pripadaju svakom ljudskom biću kao takvom i konkretnih političkih prava građanina, člana određene političke zajednice. U tom smislu mislim da se Étienne Balibar opravdano prisjetio uvida Hannah Arendt u izbjeglice kao fenomen 20. stoljeća. Ovo je lijep citat Hannah Arendt: "Koncepcija ljudskih prava utemeljena na pretpostavljenom postojanju ljudskog bića kao takvog slomila se u trenutku kada su se oni koji su proglašavali svoje vjerovanje u nju prvi put suočili s ljudima koji su uistinu izgubili sve druge kvalitete i odnose osim činjenice da su još uvijek ljudi." Ova nas misao, naravno, vodi ravno do primjedbe Giorgia Agambena o homo saceru kao ljudskom biću svedenom na goli život. Što se događa s ljudskim pravima kada se svedu na prava homo sacera, onih koji su isključeni iz političke zajednice? To jest, kada ljudska prava postanu beskorisna jer su to prava onih koji nemaju više nikakva prava.

Pravo na humanitarnu intervenciju

Ovdje je Jacques Rancière iznio divno sročen prijedlog u vezi ljudskih prava. Ponovo citiram: "Kada postanu beskorisna - ljudska prava - treba učiniti isto što milosrdne osobe rade sa starom odjećom - dati ih siromašnima. Prava koja se u našoj situaciji čine beskorisnima šalju se u inozemstvo zajedno s lijekovima i odjećom, ljudima lišenim lijekova, odjeće i prava. Kao rezultat tog procesa, ljudska prava postaju prava obespravljenih, prava ogoljelih ljudskih bića podvrgnutih neljudskoj represiji. Ona postaju humanitarna prava, prava onih koji ih ne mogu provesti, žrtava potpunog uskraćivanja prava. Uza sve to, ona nisu prazna. Politički nazivi i mjesta nikada nisu naprosto ispražnjeni. Prazninu osjeća nešto ili netko drugi. Ako oni koji trpe neljudsku represiju nisu u stanju provesti ljudska prava koja su njihovo posljednje utočište, onda netko drugi mora naslijediti njihova prava kako bi ih proveli umjesto njih. To je ono što se naziva pravom na humanitarnu intervenciju. Pravo, koje neke nacije prisvajaju, za koje se pretpostavlja da je u korist potlačenih stanovnika i vrlo često protiv savjeta samih humanitarnih organizacija.

Manipulacije

Pravo na humanitarno upletanje može se opisati kao svojevrsno vraćanje pošiljatelju. Prava koja su izašla iz uporabe, koja se mogu poslati obespravljenima, šalju se natrag pošiljateljima. Da me ne biste krivo shvatili, razumijem humanitarno stajalište i ne zagovaram apstraktni pseudorevolucionarni stav, koji nikome ne treba, u stilu "ne pomažite gladnima u Africi, koga je briga ako umru, trebali bi se politički pokrenuti". Zato mi se sviđa Rony Brauman, koji je angažiran u pomaganju siromašnima, distribuciji hrane, lijekova, ali je svejedno posve svjestan političkih manipulacija koje se kriju iza toga.

Ono što danas u prevladavajućem zapadnjačkom diskursu praktički znače ljudska prava žrtava patnje u Trećem svijetu je pravo samih zapadnih sila na intervenciju - političku, ekonomsku, kulturnu, vojnu. Ljudska prava - ovako ona u praksi funkcioniraju na vrlo lijep lacanovski način: naizgled govorite o pravima drugih, a zapravo mislite na vlastito pravo na intervenciju.

Uvod u Žižekovo predavanje Tihi glas novog početka, održanog u londonskom Birkbeck Institute for the Humanities (20.11.2011.)

Prevela Diana Robaš


Vezane vijesti

Spasite nas od spasitelja

Spasite nas od spasitelja

Slovenska filozofska superzvijezda Slavoj Žižek u eseju za London Review of Books piše o usponu ksenofobične desnice u Grčkoj i mogućim ishodima… Više

Komentari

registracija
10/1/12

imogen, 16.01.12. 08:54

netočne gluposti. da ne povjeruješ kako taj lik ima reducirano političko razumijevanje. prošle godine održi se misa za pavelića i njemu je cijela katolička crkava ustaška. tako je na primjeru don ivana grubišića i istarskih svećenika mogao zaključiti da je katolička crkva u hrvata komunistička.ne žižeku, najmračnija politička sila na prostoru bivše jugoslavije jest srpska pravoslavna crkva.počni čitati srpske medije,pa će ti biti jasno kakav fašizam oni otvoreno propovijedaju.i da,daj već jednom održi predavanje o svojoj domovini i otkrij nam tajnu gdje se krije razlog zbog kojeg su slovenci urođeni ksenofobi i nacionalisti.ja ih znam,ali bilo bi dobro čuti te razloge od takvog "uma"...


registracija
23/12/11

jebokomunjare, 16.01.12. 09:00

haj Stari --popusi ti i tvoja JUGA....


registracija
28/3/11

danac, 16.01.12. 09:54

registracija
23/12/11

jebokomunjare, 16.01.12. 09:00

haj Stari --popusi ti i tvoja JUGA....

POTPISUJEM


registracija
20/6/11

etna47, 16.01.12. 12:52

LJUDI...........LJUDI MOJI POGLEDAJTE DOBRO OVU
SLIKU (FOTO) GORE TZ. "SOVENSKOG MISLIOCA" PA TO VAM JE JOVAN RAŠKOVIĆ KOJI SE VRATIO
SA ONOG SVJETA. NIJE IZGLEDA USPIO DA OBLATI HRVATSKU KOD SVOG NALOGDAVCA< ĐAVLA> PA
GA JE ON OPET POSLAO NA ZEMLJU JER NI GORE ZA TAKVE NEMA MJESTA.


registracija
12/1/11

bozhidar, 16.01.12. 18:12

slazem se da je najmanje 20% hrvata cvrsto prihvatilo osobni supremacism [ali nikad narodni; donekle vjerski] kao jedini ispravni; te i za sva vremena vazeci pojam [ism=izam]
kao i u americi, tako i u hr i u svim zemljama [makar do nedavna] nacionalizam se upotrebljava samo kao pokrivac za stvaranje sto vece nejednakosti na vojno-monetarno-naucno-politickoj razini medju pojedincima.
it's the THE THOUGT, stupid!
from it, THE THOUGHT-- enshrined in the constitution-- guaranteeing unlimited personal freedoms, that causes all ills that had befallen us since first invented in either the sumer or egypt.
thus, neither croatian nor american THOUGHT is unique or a novelty.
and if nuking japan does not prove that america--or, rather, some americans or croatians- have or want to maintain and enlarge-- unlimited
freedoms to do whatever they desire, what else would americans ['elite'] have to do to prove that they'd stop at nothing in order to defend the THOUGHT; usually rendered as "defending american interests?? hvala za pametno uho!
bozhidar baljkas, planet


registracija
12/1/11

bozhidar, 16.01.12. 18:46

da, tocno je zizeku! to o toj nerecenoj negativi u definiciji jedne izreke.
ja je izrazim na svoj nacin; moguce je i vise razumljiv nego tvoj primjer: sto je nereceno, cesto je daleko vaznije nego sto je receno.
jos bih dodao k tomu vrlo vazan pojam: svaka osoba je u pravu po vlastitoj definiciji i po onome sto zna ili misli da zna.
i eto vjecnog mira na zemlji sto se tice raspravi, [ne]znanja, poduke.
dakle cak i milosevic, hitler, tudjman, genghis khan su bili u potpunom pravu.
ali, ipak kad se radi o ratovanju, izgonima, ubijanju zarobljenika/civila, onda se grijesi ako se bas mora grijesiti--posto istine nema-- na strani neratovanju, itd.
dakle, govorim o apodikticnoj istini aristotela: pozeljnoj, apsolutno nuznoj istini da se ne ratuje, ne ubija, ne tlaci, ne muci, itd.
samo ta nuzna istina spasava nas! ali nikada vjerska ili supremacisticka. hvala


registracija
21/4/11

spBN, 16.01.12. 19:29

Da li to vi gore zapjenjeni,mucajuc oponirate Slavoju Zizeku? Hajte vi lijepo ponovo u osnovnu - mozda bi ste nesto mogli i nauciti.


registracija
13/7/11

kosmo, 17.01.12. 04:00

spBN, nema te škole koja bi prva 4 komentatora mogla nešto naučiti


registracija
11/1/10

fluid, 17.01.12. 10:03

Koliko god Žižek naveo podataka,a koji bi se i mogli smatrati relevantnima,u jednome griješi 100 %. Naime,u dijelu teksta piše kako čak ni najradikalniji Srbi ,nebi rekli tako nešto u svezi kosovskog naroda,kojega se navelo kao kriminalnog,nazadnog,preprodavačem žena i svašta lošega još. E tu je Žižek apsolutno u krivu.Neka Žižek pronađe jednoga krvosljednika Srbina koji će se javno izjasniti da o kosovarima misli dobro,častim ga u najelitnijem hotelu gdje god poželi.Neznam šta je Žižek time uopće htio ni reći ni postići ali zaista ne postoji živući Srbin koji bi išta pozitivno rekao,mislio ili pohvalio narod Kosova.Takav se u Srbiji nije rodio.Zato Žižek griješi i nema pravo tako govoriti.Ostalo njegovo viđenje i razmišljanja neću komentirati.Ako je u ovome,a je,jako pogriješio,ispada da nepoznaje činjenice ili ih namjerno,samo iz sebi poznatog razloga,izvrće.Pošto mu je to tema sa kojom se obraća javnosti,ova činjenica je vrlo važna i nemože je izvrtati a da bi objasnio nešto drugo.Mržnja Srba,ali doslovno mržnja,prema narodu Kosova je neviđena.Čak i Hrvate manje mrze od Albanaca.Iz prostoga razloga.Srbi nemogu otrpiti što im Albanci na Kosovu žele oteti vekovnu srpsku zemlju i pripojiti je Albaniji(ili šta li već hoće).Zamisli,netko hoće uzeti Srbiji i Srbima od teritorije !? E nećeš,majke ti ga nabijem!Tako rezoniraju Srbi.U isto vrijeme Srbi potežu za svim teritorijama "gde je srpska noga i srpski grob"! ? Žižeeeeeeeeek !?


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika