Objavljeno u Nacionalu br. 557, 2006-07-17

Autor: Marko Ćustić

NOVI INTERNET FENOMEN

100 milijuna videa svakog dana

YOUTUBE.cOM postao je za manje od godinu i pol jedan od najposjećenijih siteova na internetu zbog jednostavnosti postavljanja i gledanja videosadržaja

Jedan naizgled sasvim običan web site postao je najveći fenomen interneta, stranica koju svakodnevno posjećuju milijuni ljudi. Site se zove YouTube i nalazi se na adresi www.youtube.com. Služi samo jednoj stvari: da obični korisnici interneta mogu na njega postaviti kratke videofilmove te pogledati filmove koje su drugi postavili. Takvom jednostavnom koncepcijom i raznolikim sadržajem privlači milijune ljudi. Iako je osnovan tek prije godinu i pol, dnevno se na njemu pogleda 100 milijuna videofilmova. Ponuda videofilmova je najšarolikija, kreću se u rasponu od intervjua s poznatima presnimljenih s televizije, isječaka iz bizarnih japanskih kvizova i najava za filmove koji dolaze u kina do osobnih ispovijesti raznih običnih korisnika interneta koji pred kamerama govore o svojim životima.

Ipak, najzastupljeniji su videomaterijali koji se, jer su posebno smiješni ili zapanjujući, rapidno prošire internetom od e-maila do e-maila kroz razne mreže prijatelja i poslovnih partnera. Zbog svog brzog širenja i zaraznosti takvi se materijali nazivaju viralnim videom i najvažniji su uzrok uspjeha YouTubea. Takav je i najgledaniji videoisječak u povijesti YouTubea - šestominutni film nazvan “The Evolution of Dance”. U njemu motivacijski instruktor po imenu Judson Laipply na pozornici uz miksani soundtrack raznih plesnih hitova pokazuje kako se ples razvijao kroz desetljeća. Video je do prošlog ponedjeljka pogledalo 28 milijuna ljudi. Na drugom mjestu najgledanijih je videospot s temom iz animiranog filma Pokemon. U njemu se dvojica tinejdžera glupiraju uz naslovnu pjesmu iz Pokemona - među ostalim, jedan od njih simulira fellatio na plastičnoj statui Isusa. Taj spot pogledalo je 14 milijuna ljudi. YouTube je promijenio život mnogim svojim korisnicima, koji su se najednom proslavili i od običnih ljudi postali zvijezde. Dvadesetogodišnja tajnica Brooke Brodack postavljala je na YouTube svoje videofilmove u kojima je parodirala razne fenomene, primjerice glumila je da pjeva na melodiju rumunjskog disko hita “Dragostea Din Tei”.

Očito je da je njena duhovitost imala uspjeha, jer su njene filmove gledali milijuni ljudi. Jednog dana e-mail joj je poslao Carson Daly, voditelj NBC-jeva kasnonoćnog showa “Last Call” i velika zvijezda američke televizije, kako bi je pozvao da radi za njega. Brooke Bordack je prihvatila ponudu i sada je pred njom mogućnost za veliku komičarsku karijeru, a za Los Angeles Times je o važnom pozivu e-mailom rekla: “Carson je napisao da je moj veliki fan, a ja sam prvo pomislila: zar ne bih ja to trebala prva reći? Bilo je pomalo kao u Zoni sumraka.” Manje je sreće imao 51-godišnji Roger Chan Yuet Tung iz Hong Konga. On se u hongkonškom autobusu jedne večeri sukobio sa 21-godišnjim mladićem koji ga je zamolio da ne priča toliko glasno na mobitel.

Počeo je verbalni okršaj, u kojem je mladić pokušavao smiriti stvar, ali je Chan nastavio vrijeđati ga i prijetiti mu gotovo punih šest minuta. Sve je kamerom s mobitela snimio treći putnik. Film se nekako našao na YouTubeu i u svibnju ga je vidjelo više od milijun ljudi. Chan je inače siromašan čovjek, živi s pet mačaka i prima socijalnu pomoć, čudak koji se tri puta kandidirao za upravitelja Hong Konga, pa je mislio iskoristiti novostečenu popularnost. Pojavljivao se u raznim hongkonškim medijima, davao intervjue, i u lipnju je dobio posao kao predstavnik jednog restorana zadužen da prima i pozdravlja goste. Međutim, samo nekoliko dana poslije pred restoranom su ga pretukla tri maskirana muškarca. Zatim je supruga vlasnika restorana tražila da se Chana otpusti, a kad je suprug to odbio, pokušala je samoubojstvo. Na kraju je radi njene dobrobiti Chan sam dao otkaz i sad je opet na početku.

YouTube je krenuo iz jedne obične garaže u kalifornijskom gradiću Menlo Parku. Kompaniju su pokrenuli Chad Hurley, Steve Chen i Jawed Karim, trojica mladića koji su prije radili kao inženjeri u PayPalu, tvrtki koja se bavi uslugama plaćanja putem interneta. Temeljni kapital je pribavila Sequoia Capital, investicijska tvrtka koja je već zaradila mnogo ulažući u tek osnovane Apple, Oracle, Cisco, Google, Yahoo! i PayPal, sve odreda kompjutorske tvrtke danas vrijedne više milijardi dolara. YouTube je rastao brzo - zbog jednostavnosti korištenja, ali i stoga što se proslavio kad se s njega moglo skinuti neke piratske materijale poput animiranih serija i isječaka iz NBC-jeva humorističnog programa Saturday Night Live. Televizijske mreže koje su imale prava na te materijale uskoro su reagirale i zatražile da se uklone s YouTubea, što je site i učinio. Da bi se spriječilo daljnja kršenja copyrighta, YouTube je u travnju zabranio postavljanje materijala duljih od deset minuta. Ništa se nije promijenilo - štoviše, popularnost YouTubea je i dalje rasla. Odavno je pretekao konkurente poput mnogo starijeg iFilma ili Google Videa.

Pomogla je i činjenica da YouTube omogućava veoma jednostavno uključivanje svojih videofilmova u sadržaj drugih web siteova. Pojednostavnjeno, vlasnik nekog drugog web sitea može usred svoje stranice imati prozor u kojem se ustvari prikazuje video izravno iz YouTubea. Ta je mogućnost posebno mnogo korištena na MySpaceu, drugom, još popularnijem internetskom fenomenu, stranici na kojoj razni ljudi postavljaju svoje osobne dnevnike i formiraju skupine prijatelja ovisno o afinitetima. Procjenjuje se da na takve aktivnosti YouTube mjesečno potroši najmanje milijun dolara vrijedne internetske kapacitete. Zasad se financira iz oglasa koji se pojavljuju na njegovim stranicama, ali analitičari tvrde da to nije dovoljno za profitabilno poslovanje. Ipak, prema posljednjim vijestima čini se da je na pomolu novi poslovni zaokret za YouTube, kako na području prihoda, tako i na području zaštite autorskih prava. Naime, treći najgledaniji video na YouTubeu je Real Life Simpsons Intro - uvodni dio dugometražnog filma i TV serije u kojoj junake animiranog filma "Simpsoni" glume pravi glumci. Britanska televizija SkyOne, koja producira projekt, dopustila je da video ostane na YouTubeu, i do danas ga je vidjelo više od 8 milijuna ljudi, što je izvrsna promocija za film koji treba stići u kina. To nije promaklo rukovoditeljima američka TV mreže NBC. Oni su posljednjeg tjedna u lipnju sklopili deal s YouTubeom. Njihov televizijski program promovirat će se tako da će se putem YouTubea moći pogledati ekskluzivne najave, isječke i intervjue vezane uz NBC-jeve emisije. Taj je ugovor pokazatelj da je za velike televizijske kuće internet sve važniji. Analitičari tvrde da će, suprotno predviđanjima, internet ustvari donijeti mnoge koristi konvencionalnim televizijskim kućama. Uostalom, to se i vidjelo od listopada 2005., kad je ABC ponudio putem Appleove internet trgovine iTunes na prodaju kompletne epizode svojih emisija, koje se izvrsno prodaju, a nisu utjecale negativno na gledanost.

Od tajnice do komičarke Dvadesetogodišnja Brooke Bordack postala je zahvaljujući YouTubeu od obične tajnice profesionalna komičarka. Potpisala je 18-mjesečni ugovor s kompanijom NBC-jeva televizijskog voditelja Carsona Dalyja, a deal je popraćen velikim člankom u Varietyju, stručnom tjedniku američke industrije zabave. To je prvi zabilježeni slučaj u kojem je hollywoodska kompanija potpisala ugovor s nekom od mladih zvijezda interneta koje emitiraju iz spavaćih soba u kućama svojih roditelja. Vjerojatno će takvih ugovora idućih mjeseci biti još.>email to:Marko Custic

Vezane vijesti

YouTube se smije puštati neke njemačke izvođače

YouTube se smije puštati neke njemačke izvođače

"Ovaj video nažalost u Njemačkoj nije dostupan, jer vjerovatno sadrži glazbu koju prema pravilima GEME nije dozvoljeno objavljivati", to je obavijest… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika