Objavljeno u Nacionalu br. 593, 2007-03-27

Autor: Eduard Šoštarić

NOVI ZRAKOPLOVNI SKANDAL

Trade Air baca RH na crnu listu EU

MINISTARSTVO PROMETA mora hitno prizemljiti avione tvrtke Trade Air, jer ako to učini Europska Unija, negativne posljedice odrazit će se i na druge hrvatske avioprijevoznike

TURBOLET L-410 OZNAKE 9A-BTA Trade Airov zrakoplov koji se u listopadu 2005. srušio kod Bergama kojom prilikom su poginule tri osobe, dva pilota i putnicaTURBOLET L-410 OZNAKE 9A-BTA Trade Airov zrakoplov koji se u listopadu 2005. srušio kod Bergama kojom prilikom su poginule tri osobe, dva pilota i putnica'Procijeni li ovih dana glavna uprava Europske komisije za transport da hrvatske zračne vlasti toleriraju kršenje propisa i pravilnika o sigurnosti zračne plovidbe od strane hrvatske zrakoplovne charter kompanije Trade Air i pritom je ne sankcionira, postoji mogućnost da će svi hrvatski zrakoplovni prijevoznici biti do daljnjeg prizemljeni. EU već neko vrijeme ima vrlo ozbiljnu namjeru kompaniju Trade Air staviti na crnu listu avioprijevoznika. Ako dođe do toga bit će to pljuska hrvatskim zračnim vlastima, jer to znači da prije takve odluke EU nisu vlastitim nadzorom tvrtke Trade Air uočili niz nepravilnosti u radu, a ako i jesu uočili, onda nisu ništa učinili protiv odgovornih osoba u tvrtki što je gotovo isto”, ovih nam je dana dramatičnim tonom izjavio visokopozicionirani službenik hrvatske Uprave za zračni promet.

Takvu pesimističnu izjavu potvrđuje i pismo Máté Gergelya, dužnosnika uprave EU za prijevoz upućeno 27. veljače 2007. na adresu Mire Cvijina, savjetnika za bilateralne i multilateralne sporazume iz područja civilnog zračnog prometa pri hrvatskom Ministarstvu prometa. Gergely u njemu između ostalog piše: “Potvrđujem da je Trade Air visoko na listi tvrtki za stavljanje na crnu listu zbog velikog broja pronađenih nedostataka kategorije 3 SAFA (sigurnosni elementi stranog zrakoplova). Inače, kategorija 3 predstavlja najteži oblik kršenja sigurnosti prometa kad je ugrožena sigurnost letenja, a zračne vlasti u zemlji registriranja tvrtke, u ovom slučaju hrvatske zračne vlasti, moraju hitno donijeti akcijski plan za otklanjanje nedostataka ili oduzeti certifikat o zračnoj plovidbenosti." To praktički znači da EU već pomalo sumnja u sposobnost hrvatskih zračnih vlasti da kvalitetno kontroliraju sigurnosne standarde za letenje unutar hrvatskih zrakoplovnih kompanija.


O svemu vezanom za situaciju u Trade Airu pitali smo državnog tajnika za promet Dražena Bregleca koji nam je rekao: “Točno je da je situacija vrlo ozbiljna i da postoji problem koji ste spomenuli s Trade Airom. Inspekcijski timovi Ministarstva prometa već dulje vrijeme obavljaju nadzor u tvrtki po kriterijima koji trebaju biti zadovoljeni da bi tvrtka imala uvjete za daljnje poslovanje. Puno toga ovisi i o volji vlasnika kompanije, jer je tijekom nadzora uočen određen broj nedostataka koji ne trpe odlaganje u otklanjanju. Ne mogu ništa prognozirati, ali odluka o tome hoće li Trade Air nastaviti dalje ili ne, donijet će se najkasnije u roku 7 dana. Oko cijelog slučaja surađujemo s europskim zračnim vlastima koje upoznajemo sa situacijom u Trade Airu i vjerujem da će one pričekati da donesemo odluku o sudbini Trade Aira prije nego ga eventualno odluče staviti na crnu listu. Moram reći da sigurnost zračnog prometa nema alternative i ne dolazi u obzir da zbog toga bilo kome progledamo kroz prste.”

Breglec nije htio nagađati oko konačne sudbine tvrtke, ali Nacional je iz izvora bliskih inspekcijskom timu Ministarstva prometa doznao kako je potpuno jasno da će za tvrtku Trade Air biti stavljen ključ u bravu i da će se tvrtka ugasiti odnosno da će joj biti oduzeti certifikati o plovidbenosti za koji dan. Pri tome, kako doznajemo, vlasnik kompanije Mihajlo Cvijin nije uopće zabrinut i s priličnom dozom bahatosti članovima inspekcije tvrdi da on može promijeniti situaciju.

DRAŽEN BREGLEC, državni tajnik za promet, kaže da sigurnost zračnog prometa nema alternativeDRAŽEN BREGLEC, državni tajnik za promet, kaže da sigurnost zračnog prometa nema alternativeTvrtka Trade Air je povezana i s ne tako davnom tragedijom. Još uvijek se u potpunosti ne zna što je prouzročilo pad Trade Airova zrakoplova kod Bergama. Radi se o zrakoplovu tipa L-410 Turbolet, registracijskih oznaka 9A-BTA, koji se prevozeći teret za tvrtku DHL, srušio 30. listopada 2005. neposredno nakon polijetanja iz zrakoplovne luke u Bergamu, pri čemu su poginule sve tri osobe u zrakoplovu i to pilot Aleksander Peičić, putnica Tatjana Sesek i kopilot Katja Popović.

Priču oko Trade Aira pokrenula je skupina bivših pilota kompanije okupljena oko Brune Herenčića i Zdenka Bićana na čije primjedbe, kad je u pitanju sigurnost, uprava kompanije nije reagirala. Piloti su koncem 2006. uputili opsežnu dokumentaciju talijanskim i engleskim zrakoplovnim vlastima, te Državnom odvjetništvu RH u kojima je na konkretan način ukazano na brojne nepravilnosti i ugrožavanje sigurnosti letenja Trade Aira.

U izvješćima se dokumentiraju tri područja nepravilnosti unutar rada kompanije. Prvo je kršenje odredbi o radnom vremenu članova posade zrakoplova, potom prekoračenje maksimalno dopuštene mase aviona L-410 u polijetanju i slijetanju, te letenje članova posade bez iskustva i odgovarajućeg školovanja i ovlaštenja za upravljanje zrakoplovom Fokker F-100.

Tako je dokumentirano da je pilot Hrvoje Matić letio svaki dan od 8. srpnja 2006. do 30. srpnja 2006. bez i jednog slobodnog dana, premda je propisano kako svaki član posade mora imati 36 sati odmora i to u periodu od 7 dana. Kapetan Marko Cvijin, sin vlasnika kompanije i odgovorna osoba za letačke operacije je u istom mjesecu letio svaki dan od 8. srpnja do 21. srpnja 2006. odnosno 14 dana bez odmora od 36 sati unutar 7 dana. Kako je umor pilota glavni uzrok zrakoplovnih nesreća posve je jasno da se na spomenuti način ugrožavala sigurnost letenja. Kad je tvrtka nabavila mlazni putnički zrakoplov Fokker 100, angažirala je kapetana Tamasa Rimara iz tvrtke KLM, te kapetana Kaszlara iz mađarske tvrtke Malév koji su se uključili u letenje i prijevoz putnika, a da nikada nisu letjeli na F100 niti su školovani za to. Nisu imali niti odgovarajuću provjeru na letačkoj ruti kako bi mogli letjeti bez nadzora instruktora. Kad je riječ o zrakoplovima za transport pošiljki, tvrtka Trade Air ima dva takva zrakoplova L-410 registracijskih oznaka 9A-BTB i 9A-BTC.

Trade Air je potpisao ugovor s DHL-om o prijevozu pošiljki i obavezao se da će po jednom avionu prevoziti 1600 kilograma tereta na liniji Zagreb-Bergamo-Zagreb. Svjesni da raspoloživi teret za prijevoz ne može biti onaj ugovoreni od 1600 kg, jer masa praznog aviona i masa goriva potrebna za let dopuštaju samo 1200 kg tereta, uprava tvrtke tjerala je pilote da falsificiraju dokumente leta i dokumente o teretu, stoji između ostalog u dokumentaciji.

U 80 posto letova za Bergamo i iz Bergama za Zagreb zrakoplov je bio iznad dopuštene težine za polijetanje od 6400 kg i za slijetanje od 6200 kg. U slučaju prekida rada jednog motora zrakoplov zbog prekoračenja dopuštene mase u polijetanju ne bi bio u stanju dostići i održavati minimalnu visinu iznad prepreka i došlo bi do katastrofe, što se i desilo 30. listopada 2005.

Nedostatak nadzora zrakoplovnih vlasti i blagonaklonost tadašnjeg pomoćnika ministra za zračni promet Pere Bilasa prema Trade Airu, između ostalog, i zbog toga što mu je u tvrtki kao pilot zaposlen rođak Krešimir Jung, dovela je do toleriranja niza nepravilnosti u kompaniji posljednjih nekoliko godina.

Višekratna upozorenja zaposlenika tvrtke upućena hrvatskim zračnim vlastima da reagiraju na gruba kršenja propisa u Trade Airu tek su rezultirala nakon prijetnje generalnog direktorata za energiju i transport EU-a o mogućem stavljanju Trade Aira na crnu listu. Najodgovornije osobe u Ministarstvu prometa i veza morat će vrlo brzo donijeti odluku o sudbini Trade Aira kako bi ostale vjerodostojne u poštivanju i primjeni svih sigurnosnih europskih standarda kad je zračni promet u pitanju kako im se ne bi dogodio slučaj Bugarska kad su sve bugarske zrakoplovne kompanije bile prizemljene zbog sličnog slučaja.

Pao zbog preopterećenosti

TRAGEDIJA U BERGAMU - ostaci Trade Airova aviona nakon pada 2005.TRAGEDIJA U BERGAMU - ostaci Trade Airova aviona nakon pada 2005.Skupina bivših pilota Trade Aira prijavila je tvrtku domaćim i stranim vlastima zbog teških kršenja propisa. Između ostalog, iz njihovih dopisa upućenih na više adresa moglo bi se već sada zaključiti kako je tragediju kod Bergama prouzročila preopterećenost zrakoplova teretom što je Nacional prvi objavio odmah po padu zrakoplova.

Vezane vijesti

Odluka o avionima HRZ-a u sljedećih 45 dana

Odluka o avionima HRZ-a u sljedećih 45 dana

Ministar obrane Ante Kotromanović izjavio je danas kako je potrebno najkasnije u sljedećih 45 dana donijeti odluku o tome hoće li Hrvatska nabaviti… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika