Objavljeno u Nacionalu br. 593, 2007-03-27

Autor: Plamenko Cvitić

YOUTUBE POLITIKA

Kampanja 2007. već je počela na internetu

PREDIZBORNA KAMPANJA za hrvatske parlamentarne izbore 2007. na internetu je počela ismijavanjem političkih protivnika

Nadolazeća hrvatska predizborna kampanja vodit će se i na internetu i to tako da se u njoj neće birati sredstva u obračunavanju s političkim protivnicima, pa će hrvatski građani moći uživati u međusobnim prepucavanjima, uvredama i podmetanjima kako će se bližiti dan izbora. Premda je poznato da u mnogim zapadnim zemljama političari masovno koriste internet za predstavljanje svojih ideja i programa, hrvatski političari više će biti zainteresirani za političku diskreditaciju svojih protivnika putem objavljivanja videoisječaka na stranici YouTube, a na to je potaknuo fenomen vezan uz ministra unutarnjih poslova Ivicu Kirina. Naime, video spot s njegovim izjavama, šaljivo nazvan “Kiro prosviro”, prema nekim podacima u samo četiri mjeseca na stranici YouTube pogledalo je više od 120.000 korisnika i postao je predmet razgovora u cijeloj zemlji.

Nakon što je u prosincu prošle godine ministar Ivica Kirin gostovao u HTV-ovoj emisiji “Otvoreno”, već nakon nekoliko dana na najpoznatijoj svjetskoj internetskoj stranici za razmjenu videosadržaja YouTube anonimni korisnik “Bijesprvi” objavio je duhovito izrađen videospot u kojem su montirane sve Kirinove smiješne izjave, a uradak je nazvao “Kiro prosviro”. Ubrzo se link na taj spot počeo širiti hrvatskim internetskim prostorom, gledanost spota dosegnula je više od 80.000, a o fenomenu su počeli pisati i hrvatski mediji. Ivica Kirin potom je i sam dao doprinos daljnjoj gledanosti, kad je gostujući u televizijskoj emisiji na OTV-u u veljači ove godine na pitanje voditeljice o popularnosti svog spota na internetu arogantno napao nepoznate autore spota “Kiro prosviro”, navodeći da je on “obrazovan”, za razliku od njih u “čiji kvocijent inteligencije nije siguran”. Pritom je internetsku stranicu YouTube pogrešno nazvao “Jubito”, što je samo bio dodatni motiv da uskoro na internetu osvane drugi nastavak s Kirinom u glavnoj ulozi koji je nazvan “Kiro prosviro 2 - Povratak kralja”. U međuvremenu su i sami građani, ali i političari uvidjeli da se popularnost gledanja videosadržaja na YouTubeu može uvelike koristiti za vlastitu promociju ili smanjivanje ugleda političkih protivnika, pa je od nekolicine kreatora isječaka na YouTubeu ta brojka narasla na nekoliko desetaka ljudi koji svakodnevno snimaju televizijske istupe hrvatskih političara, te ih potom u skraćenom izdanju objavljuju na internetu: tako je hrvatska internetska javnost u zadnjih nekoliko mjeseci preko YouTubea gledala različite izjave vezane uz skupu kolekciju satova hrvatskog premijera, aferu Verona, oštre duele Vesne Škare-Ožbolt i HDZ-ovke Jagode Martinčević oko face liftinga, isječke iz emisije “Otvoreno” u kojoj je voditelj Mislav Bago neugodnim pitanjima “rešetao” premijera Ivu Sanadera i mnoge druge.

Cijeli fenomen YouTubea za Nacional je komentirao vlasnik internetskog portala Index Matija Babić: “YouTube i slični servisi su jedan od oblika ‘televizije budućnosti’. YouTube je savršen alat za političke kampanje protiv svojih političkih suparnika. Nitko na YouTubeu neće pogledati klasičan promo spot u kojem hvalite sebe i svoju političku opciju, ali ako napravite duhovit filmić u kojem se sprdate iz političkog protivnika, isti će se u trenutku raširiti webom. Vjerujem da će ove godine YouTube biti politička pljuvačnica, no mislim da u njoj neće biti pobjednika, samo niz političara kojima će još dodatno pasti ugled ako ga uopće i imaju”, kazao je Babić.

Popularnošću YouTubea proteklih se je nekoliko mjeseci usmjerila pažnja javnosti na politiku na internetu, gdje se iz dana u dan povećava broj domaćih internetskih stranica koje se sve više ili isključivo bave politikom, poput najpoznatije stranice pollitika.com koju vodi anonimni Zagrepčanin koji se skriva iza pseudonima Mrak: Pollitika.com “Pollitika.com je danas centralno mjesto za ‘građansku’ politiku na hrvatskom internetu, odakle možete poslati svoju osobnu poruku obnašateljima vlasti. Činim sve što mogu da predizbornu kampanju prebacim u internet arenu, prostor u kojem smo svi ravnopravni i u kojem novac ne znači mnogo, a ideje, iskrenost i argumenti znače sve. Internet je naša prilika da demokracija doista zaživi, baš kao što je i prilika da sve čimbenike političkog života razotkrijemo do kraja. Naše političke stranke misle da je internet vrsta prospekta ili brošure i njihovo najveće dostignuće je da na kraju brošure stave kupon za učlanjenje. Ne razumiju što je internet, a još im je manje jasna prijetnja koju on predstavlja. Ako govorimo o ‘Kiro prosviro’ i sličnim uradcima, smatram ih antologijom hrvatske gluposti i iznimno je važno da ti isječci poput muzejskih izložaka ostanu sačuvani na internetu. Mislim da je uvreda Vladi da ima jednog takvog ministra u svojim redovima, isto kao što ovu Vladu smatram uvredom hrvatskim građanima jer tolerira da takvi mediokriteti određuju i utječu na moju i vašu budućnost. Ako ćemo ozbiljno, YouTube je sjajan alat koji nam pomaže da razotkrijemo političku kliku za šarlatane, manipulatore, lažove i nesposobnjakoviće. Hrvatsko političko pamćenje je vrlo kratko, možda mjesec ili dva, no uz pomoć YouTubea svi se mogu prisjetiti što je premijer govorio na Splitskoj rivi 2001., gdje su nestali kilometri autoceste, što se govorilo o Brodosplitu ili Sunčanom Hvaru. Prije 6 mjeseci imali ste dvoje-troje aktivnih članova YouTubea koji su objavljivali videoradove, danas ih imate desetine a možda i stotine i to je sjajno. Revolucija neće biti na televiziji, revolucija će biti na YouTubeu i blogovima”, zaključuje Mrak, pokretač stranice pollitika.com.

Političari ipak uviđaju važnost interneta, pa je nekoliko njih već počelo pisati svoje blogove. Prvi političari sa svojim blogovima koji postoje i danas bili su SDP-ovac Davorko Vidović i HNS-ovac Dragutin Lesar, koji za Nacional objašnjava kako se odlučio na pisanje bloga: “Prije dvije godine shvatio sam da internet kao medij sve više prožima Hrvatsku i da broj korisnika brzog interneta raste iz dana u dan. To je medij koji mijenja tradicionalne medije, ne trpi cenzuru i omogućuje obostranu komunikaciju, a to je meni bilo najzanimljivije jer nisam htio da samo iznosim svoje stavove i razmišljanja, nego da i imam mogućnost čuti komentare građana." Osim nekoliko političara koji su internetski veterani, svoj je blog, nazvan “Funky politika” nedavno otvorila i predsjednica DC-a Vesna Škare-Ožbolt, HSLS-ovka Đurđa Adlešić jednom tjedno piše kolumne za portal Index, na kojem bi uskoro sa svojim kolumnama trebao osvanuti i HSP-ovac Anto Đapić. Dok se većina političkih stranaka još nije odlučila za proaktivniji pristup internetu, te njihove internetske stranice mjesecima ili čak i godinama stoje neobnovljenje i sa zastarjelim informacijama i vijestima, trenutačno internet u političke svrhe najviše koristi SDP, koji je u samo nekoliko tjedana na svojim internetskim stranicama predstavio nekoliko predizbornih strategija.

Glasnogovornica Gordana Grbić za Nacional je objasnila SDP-ov prodor na internet: “Željeli smo predstaviti naše strategije i njihove nositelje što je moguće većem broju građana i pritom dobiti njihova - kakva god ona bila - mišljenja o njima. Prošlo je vrijeme kada se politika kreirala odozgo i nametala građanima. Danas građani moraju udarati ritam političarima i osluškivanja javnoga mnijenja postaju glavni alati političarima. Nema boljeg mjesta od interneta za to. Pored toga svi videomaterijali vezani za politiku SDP-a mogu se vidjeti i na YouTubeu gdje je SDP otvorio svoj kanal www.youtube.com/SDPHrvatske, a imamo i MySpace profil. Već drugoga dana među SDP’s Friends našla se i Hillary Clinton”, pohvalila se Gordana Grbić.

U mjesecima koji predstoje internet će postati sve snažnije oružje hrvatskih političara: osim što se ondje zbog zakonske nedefiniranosti predizborna kampanja može voditi i prije same službene objave kampanje, internet je zbog anonimnosti i idealno mjesto za napade ili kompromitaciju političkih protivnika. Zbog toga već sad postoje indicije da bi YouTube i duhoviti videoisječci ove godine u Hrvatskoj mogli zasjeniti počesto sterilne predizborne slogane i reklame, te da će se borba za glasove hrvatskih građana voditi i - humorom na internetu.

Vezane vijesti

Što se dogodi na internetu u jednoj minuti?

Što se dogodi na internetu u jednoj minuti?

Intel je zbrojio i analizirao globalni internetski promet. Dobiveni rezultati daju sliku rasta interneta i dinamike korištenja određenih usluga.… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika