Objavljeno u Nacionalu br. 710, 2009-06-23

Autor: Damir Radić

Film

Seks revolucija rocka i radija

Redatelju mozaična struktura nije dobro sjela, ali je zanimljivo inzistiranje na seksualno emancipacijskoj dimenziji piratskog radija. Film ima i mizoginije, ali Curtis ne griješi kad podcrtava utjecaj rocka i njegova radijskog medija na seksualno oslobođenje mladih žena

Damir RadićDamir RadićSlučaj navodne prisilne maloljetničke prostitucije u Osijeku, koji je protekli tjedan “potresao” zemlju, došao je kao naručen onima iz čije je perspektive tinejdžerska seksualnost de facto najveći problem hrvatskog društva. Stvar se zbila u Osijeku, ali i na ulicama bilo kojeg drugog hrvatskog grada lakoćom bi se postiglo stopostotno anketno slaganje o maloljetničkoj prostituciji kao neviđenoj sodomi i gomori ostvarenoj brutalnom prisilom nad “nevinim djevojčicama”. Očito, velika većina ljudi u ovoj zemlji daleko je osjetljivija na seksualnu nesputanost tinejdžera, pri čemu tu osjetljivost usmjerava na one punoljetnike koji su s tinejdžerima ostvarili seksualnu interakciju, negoli recimo na ratni zločin ubojstva civila ako je počinjen s “naše strane” (s čim upravo Osijek ima podosta iskustva). Podrazumijeva se da svako seksualno općenje punoljetnika s maloljetnicima mora u sebi sadržavati neku, makar i implicitnu prisilu, ili barem neko neprilično zavođenje, i zato - nakon što policija izvjesti da u osječkom slučaju nije bilo kriminalnih radnji, jer ako je prostitucije i bilo, bila je dobrovoljna - pravobraniteljica za djecu i mladež u Dnevniku HTV-a ustvrđuje kako je njoj nezamislivo da bi se maloljetne djevojke dobrovoljno prostituirale, a ako je njoj nezamislivo, onda doista mora da je tako.

U istom tom Dnevniku kao ilustracija teme postavljena je fotografija djeteta starog otprilike tri-četiri godine u visokim potpeticama; poruka je jasna – u “pakao prostitucije” kao neprirodan ambijent bačena su “djeca”, a to što spolno razvijene i seksualno inicirane tinejdžerke ilustracijski zastupaju nožice spolno nediferencirana djetešca skroz je okej, jer kakva bitna razlika može postojati između djeteta od dvije-tri i “djeteta” od 15, 16 ili 17 godina? Ukratko, sve je to pedofilija i dobnu granicu za dobrovoljno stupanje u seksualne odnose treba podići na 18 godina, kako je implicitno još jednom zavapila potpredsjednica vlade. Razmišljam o svemu ovom povodom filma “Rocknroll brod”, nadahnutog piratskim britanskim radio brodovima koji su u drugoj polovoci 60-ih, stacionirani u izvanteritorijalnim vodama i oslonjeni na brojne sponzore, emitirali program baziran na popularnim rock pjesmama, emancipacijski djelujući na adolescentsku populaciju, ali i šire, osobito u seksualnom smislu. Razbijali su time antikomercijalni monopol BBCa, koji je preferirao klasiku i jazz.

Film ne vrijedi puno, što i nije čudno kad se zna da mu je autor Richard Curtis, čovjek koji je ime stvorio na televiziji kao suautor “Crne guje” i “Mr. Beana”, no nakon tih prijelomnih radova poželio se okušati i na filmu, gdje je ubrzo postao sinomimom komercijalnog britanskog mainstrema koji želi zabaviti i nipošto nekom nepoćudnošću zatalasati. Nabaciti koju “friječ”, to da, tu i tamo koketirati s blagom provokativnošću – može, ali više od toga, nipošto. U Curtisovu scenarističkom opusu stoji jedan od najprecjenjenijih filmova 90-ih, sterilna romantična komedijica “Četiri vjenčanja i sprovod”, nešto zanimljivije okušavanje u istom žanru “Notting Hill”, a i koscenarističko učešće u oba mediokritetska filma o Bridget Jones. Redateljskim debijem prema vlastitom scenariju “Zapravo ljubav”, vrlo solidnom kombinacijom ljubavne komedije i melodrame, ostavio je dojam autora od kojeg bi i na filmu nešto moglo biti, no “Rocknroll brodom” vratio se na prijašnje pozicije.

Kao i u “Zapravo ljubav” pozabavio se mnoštvom likova i očišta, uglavnom DJ-eva na piratskom radiobrodu krajem 60-ih, no ovaj mu put ta tzv. mozaična struktura nije dobro sjela, te je svaki od potencijalno interesantnih karaktera sveo na više ili manje ekspresivan, no posve reduciran fragment, izuzev zapravo ključnog i pristojno zaokruženog lika tinejdžera u potrazi za neznanim ocem i prvim seksualnim iskustvom. Hedonističkoj brodskoj ekipi u dramaturški elementarnoj shemi suprotstavljen je rigidni ministar zadužen za ušutkavanje pirata, a da bi kontrast bio jači, ministar je pretvoren u karikaturu za kakvima se obično poseže u satirama, što je stilizacija koja ovdje poprilično ispada iz konteksta. Sve se to, pofutrano sjajnim rock klasicima, još nekako držalo do samog kraja, no onda Curtis poseže za brodolomom a la Titanic i otpušta kočnice za spielbergovsku otac–sin sentimentaliju, što je siguran znak da će pored broda potonuti i sam film. No na stranu kvaliteta, kao i pomisao kako su rock’n’roll i njegovi promotori nekritičkim oslanjanjem na zakonitosti tržišta kao opoziciji rigidnoj državi utabali put vlastitom dezavuiranju (što Curtis tek izdaleka i nesvjesno dotiče), ono zanimljivo jest autorsko inzistiranje na spomenutoj seksualno emancipacijskoj dimenziji piratskog radija.

Naravno, puno je tu jednodimenzionalnosti i idealiziranja, pa čak i ponešto mizoginije (dva najistaknutija ženska lika “kurve” su koje slamaju dobra muška srca), ali Curtis ne griješi kad potcrtava utjecaj rock’n’rolla i njegova radijskog medija na seksualno oslobođenje (mladih) žena, jer seksualna revolucija koja je bila u tijeku primarno je trebala osloboditi upravo žene. Rigidni ministar ima kćer adolescenticu pa je njegov antiemancipacijski napor možda motiviran i njenom “zaštitom”, a u svakom slučaju može podsjetiti na tvrdoglavo suprotstavljanje činjenicama (erotskog) života koje danas u nas prakticiraju Jadranka Kosor, Mila Jelavić i ostali dušebrižnici tragikomično neupućeni u adolescentske seksualne mogućnosti. A promiskuitetnost i dobrovoljna prostitucija neke su od njih.

ROCKNROLL BROD

The Boat That Rocked, brit.-njem. komedija, 2009.
R: Richard Curtis
Gl: Tom Sturridge, Bill Nighy, Philip Seymour Hoffman, Kenneth Branagh, Rhys Ifans
OCJENA: ★★★★★

Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika