18.08.2010. / 07:41

Autor: Deutsche Welle

DW: Riskantno razgolićavanje u društvenim mrežama

Društvene mreže poput Facebooka i Twittera su vrlo omiljene, broj njihovih korisnika stalno raste. No, mnogi previše velikodušno objavljuju privatne informacije. Radi li se o lakomislenosti ili pukom neznanju?

I same mreže snose krivicu za manjkavu zaštitu podatakaI same mreže snose krivicu za manjkavu zaštitu podatakaNedavno je američki haker Ron Bowes pokazao kako je lako doći do privatnih podataka. On je objavio popis s podacima oko 100 milijuna korisnika Facebooka. Istina je da se radi o informacijama koje su ionako već bile objavljene, no postavlja se pitanje jesu li svi ti korisnici stvarno bili svjesni toga što odaju o sebi u društvenim mrežama. Profesor Klemens Skibicki iz Njemačkog instituta za komunikaciju i pravo je optimističan: "Oni znaju što čine. Svjesni su toga da često krše i prava na objavljivanje fotografija i da se sve što objave u mreži u načelu ne može više izbrisati."

Profesor Skibicki govori o tzv. 'Digital Natives', dakle osobama mlađima od 30 godina koje su odrasle u digitalnom svijetu i zato su od početka navikle na velikodušno raspolaganje informacijama. On ističe: "U usporedbi s generacijom njihovih roditelja, oni su potpuno drugačiji. Ono što na njih utječe su talkshow, sapunice i prije svega stvari poput Big Brothera, dakle televizijske emisije u kojima se duboko zadire u privatnost. Oni bez ikakvih predrasuda gledaju na tu novu definiciju privatnog i javnog.

Suprotnost skupini 'Digital Natives' predstavljaju 'Digital Immigrants'. Oni nisu odrasli s društvenim mrežama i ne odaju mnogo o sebi. Dapače, oni se često uključuju u mreže samo da bi nadzirali aktivnosti svoje djece ili unuka.

Nisu krivi samo korisnici

No, i same mreže snose krivicu za manjkavu zaštitu podataka. Tako je često programirano automatsko objavljivanje određenih informacija, a ako to ne želi, korisnik ga mora sam deaktivirati. Umjesto da se podatak objavljuje tek kada korisnik to izričito dopusti. I sama uputstva za zaštitu privatnosti u tim su mrežama često slabo razumljiva i zato za mnoge beskorisna, kritizira Jo Bager, stručni suradnik njemačkog informatičkog časopisa "c't": "Kod Facebooka su postavke za zaštitu privatnosti tako komplicirane da ih prosječni korisnik ne razumije. I s vremenom postaju sve kompliciranije. Facebook, doduše, kaže da je sada sve objedinjeno i standardizirano i da će tako neko vrijeme i ostati, ali mislim da je još uvijek sve prekomplicirano."

Društvene mreže su još uvijek novi fenomen. Digitalizirano društvo zato i dalje mora učiti kako postupati s informacijama u mrežama te razviti bolji osjećaj za to što je javno, a što privatno. Zato je potrebno raditi na tzv. medijskoj sposobnosti i to je važna društvena zadaća, smatra profesor Klemens Skibicki: "Još uvijek nemamo univerzalno rješenje, ali znanost, politika, roditelji i prije svega 'Digital Natives', svi mi zajedno moramo razvijati nove koncepte."

A do tada korisnik mora sam za sebe odrediti digitalne granice svoje privatne sfere.

Deutsche Welle

Vezane vijesti

Facebook će platiti 10 milijuna za "sponzorizirane statuse"

Facebook će platiti 10 milijuna za "sponzorizirane statuse"

Društvena mreža Facebook pristala je isplatiti 10 milijuna dolara nakon tužbe korisnika kojom ju optužuju da je koristila njihove fotografije i… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika