Objavljeno u Nacionalu br. 839, 2011-12-13

Autor: Sanja Muzaferija

Dizajn koji život znači

Mladi hrvatski produkt-dizajneri postižu sve veće uspjehe u inozemstvu zahvaljujući kreativnu i kvalitetnu pokućstvu i opremi za dom, ali i domišljatim marketinškim kampanjama

Barski stolac 7 koji je dizajnirala GRUPA za tvrtku ArtisanBarski stolac 7 koji je dizajnirala GRUPA za tvrtku ArtisanNedavno je u Zagrebu, u sklopu međunarodnog kulturnog programa EXPORT-IMPORT, održan okrugli stol s temom "Hrvatski dizajn u europskom kontekstu", a među sudionicima su bila i neka od najuspješnijih imena hrvatskoga suvremenog dizajna - Luka Borčić (Trans ID/studio Borčić), Lana Cavar (Placement Publications), Dario Dević, Ivana Fabrio, Lina Kovačević i Branka Ščepanović (ROBA). Hrvatski dizajneri su se u posljednje vrijeme u nekoliko navrata potvrdili na međunarodnoj sceni, sve češće dobivaju prestižne nagrade i o njima se piše u vrhunskim svjetskim publikacijama, pri čemu je ipak mnogo lakše grafičarima, dok produkt-dizajneri (i modni) za izradu svojih djela trebaju puno više sredstava.


Usprkos pojedinačnim uspjesima, izvan granica Hrvatske još uvijek ne postoji svijest o hrvatskom dizajnu kao kvalitetnu proizvodu niti je prepoznat identitet hrvatskog dizajna. Afirmaciju hrvatskog dizajna u svijetu za sada uspješno obavljaju Numen (Numen/for Use) koji surađuje s velikim svjetskim kućama, kao što su Moroso, Polyform i MDF, ali sve češće iskoračuju i drugi. S druge strane, postavlja se i pitanje kako prodati proizvode s potpisom hrvatskih dizajnera u Hrvatskoj kad su preskupi, što je pak povezano s malim serijama u kojima se proizvode.

Među mladim i uspješnim hrvatskim produkt-dizajnerima sve se češće spominje GRUPA, ljubimci časopisa poput Elle Decorationa te priloga Nekretnine i Dom&Dizajn. Mladi su, kreativni, rade puno i možda jedini, osim Numena, već imaju mnogo realiziranih stvari. Tihana Gotovuša-Taraba, Ivana Pavić i Filip Despot upoznali su se na studiju produkt-dizajna na Arhitektonskom fakultetu, a GRUPA djeluje od 2006. i zajednički postiže značajne rezultate, dokazujući da dizajn u ovoj zemlji ne samo da postoji, nego da se, ako ste snalažljivi, od njega ipak može i živjeti. Među njihovim prvim poslovima bila je suradnja s tvrtkom Artisan iz Tešnja, za koju su 2007. razvili kolekciju "Basic" - stolci, komode, višenamjenske kockice od orahova drveta koje mogu poslužiti kao taburei, stoliće za kavu, držače za novine, stolove, krevete i police.

Za kolekciju su dobili priznanje struke, HDD im je na izložbi hrvatskog dizajna "07/08" (2008.) dodijelio posebno priznanje u kategoriji profesionalni produkt-dizajn, a nakon toga ih je hrvatski "Elle decoration" izvukao kao najbolje mlade dizajnere, čime su ušli u konkurenciju za EDIDA (Elle Decoration International Design Award) i dobili mogućnost izlaganja u Milanu. U Milanu su bili primijećeni, a pozitivne ocjene došle su s uvažena mjesta: od samog selektora izložbe Salone del mobile Giulia Cappellinija koji je bio oduševljen.

Riječka dizajnerica Svjetlana Despot izlaže svoj produkt-dizajn u svom dućanu Data Decor u RijeciRiječka dizajnerica Svjetlana Despot izlaže svoj produkt-dizajn u svom dućanu Data Decor u RijeciIzlagački prostor koji stoji tisuću eura po metru četvornom za njih je bio besplatan, ali trebalo je u Milano otputovati, ondje prespavati, jesti, rasvijetliti izloške...
Članica GRUPE Ivana Pavić porijeklom je s Korčule pa su izborili novčanu pomoć od općine Smokvice, Vela Luke i Lumbarde, a pomogli su i kolege dizajneri, prijatelji, snimatelji, no, zanimljivo, Grad Zagreb nije. "Forsiramo produkt-dizajn, premda smo i svaštarili - radili i grafički dizajn, interijere... Rad na interijerima je način da ipak realiziraš, pa makar komadno vlastiti produkt-dizajn. Najsretniji smo kad vidimo realiziran predmet koji smo donedavno samo zamišljali i crtali... Zajedno s članom NUMEN-a Nikolom Radeljkovićem, Tatjanom Bartaković, Andreom Hercog i Ivanom Fabrio, kolegama koji su rekli: OK, malo nas je, al nas ima, pa hajdemo se okupiti u plartformu kojom bismo još bolje pokazali što znamo i možemo, oformili smo ReAktor, zamišljen kao protočni kolektiv za razmjenu i razvoj dizajnerskih ideja, a sve iz želje da se stvore novi temelji za hrvatski produkt-dizajn budući da je industrija ili propala ili potpuno izgubila interes", kaže Filip Despot.
Na nedavnoj Ambienti GRUPA je predstavila svoj novi naslonjač i dvosjed. Njihova i NUMEN-ova sofa, (obje je proizvela Kvadra) zapravo su prve prave hrvatske dizajnerske sofe (i dizajn i tvrtka i proizvodnja su u cjelosti made in Croatia). "Naš je rad na natječaju tvornice ojastučena namještaja Kvadra, koja je u suradnji s HDD-om raspisala natječaj za dizajn rasklopiva ojastučena namještaja, nagrađen trećom nagradom. Tvornica je proizvela garnituru 3Angle, koja je sada u prodaji", kaže Despot. "Do sada smo izlagali u Milanu, Kölnu i Beogradu, svoje proizvode uspješno prodajemo u dućanima Modus i Intera, i veoma smo zadovoljni suradnjom, a interes kupaca koji cijene kvalitetan hrvatski proizvod je velik".

Naslonjač i dvosjed 3Angle koje je dizajnirala GRUPANaslonjač i dvosjed 3Angle koje je dizajnirala GRUPAIako je to dobar primjer uspješne suradnje domaćih dizajnera i tvornice namještaja, kreću li se stvari uistinu nabolje? "U posljednje dvije godine hrvatski produkt-dizajn puno je zastupljeniji u medijima, više je dizajnera koji grizu, prizvođača i trgovina koje žele mladim ljudima dati priliku. Polako se formira neka nova dizajnerska scena. Kriza je često doba kada se rađaju nove ideje i kada mnogi imaju vremena posvetiti se nekim stvarima, a uz to primjećujem da sa Studija za dizajn pri Arhitektonskom fakultetu izlaze neki novi klinci koji ne čekaju da ih netko zamijeti, nego sami ulažu svoj novac, često džeparac, u prototipove te zajedno s majstorima u radionici pokušavaju proizvesti stvari koje se lako, brzo i s minimalnim ulaganjima mogu proizvesti, te se sami bave i marketingom, PR-om, distribucijom ili svoje stvari prodaju putom Facebooka i na razne druge načine. Ukratko, uzimaju stvari u svoje ruke i trude se", kaže Boba Blašković, urednica časopisa D&D.
Mlada dizajnerica Ana Tevšić kaže da je jedan od razloga zašto su nove generacije produkt-dizajnera mnogo provokativnije od prijašnjih i to što su ih na fakultetu isprepadali da ako se ne trgnu, posla sasvim sigurno neće imati. Ta je 25-godišnjakinja u samo godinu dana otkad je završila studij postigla mnogo: prošlog ljeta je nastupila na Clerkenwell Design Weeku u Londonu gdje je bila jedna od novootkrivenih nada izvan britanskog otoka. Njeni se radovi mogu pronaći u dućanu Elfs u Amruševoj ulici u Zagrebu, a uskoro ulazi i u Dizajnholik.

Čini se da su u ovom slučaju strah ili trezvenost i realističnost poticajno utjecali na razvoj događaja. Neki od dizajnera zaista su se trgnuli i u posljednje dvije godine na tržištu se našlo 50-ak vrlo kvalitetnih proizvoda o kakvima smo donedavno mogli samo sanjati, a samoorganizacijom npr. Shopworksa, u prostoru MSU-a (Zbirke u pokretu), pokazuju svoju prisutnost. Taj je projekt zamišljen kao kontinuirana suradnja desetak dizajnera i MSU-a, s ciljem promišljanja pojma i funkcije muzejskog dućana, kao i oblikovanja primjeraka koji su istodobno podsjetnik na muzejsku kolekciju i autorski rad dizajnera. I Studij dizajna pokrenuo je, uz pomoć agilnoga profesora Mladena Orešića, zanimljivu suradnju s proizvođačima koja je rezultirala nekolicinom zanimljivih proizvoda koji su ušli u prodajni program tih proizvođača. Također, mladi produkt-dizajneri tako su stekli, što je možda najvažnije, neprocjenjivo iskustvo koje će im pomoći u daljnjem radu te potvrdu da svojim trudom i radom uistinu mogu učiniti čuda. Među najaktivnijima su Bernarda i Davor Silov, bračni par koji stoji iza brenda ATMOSFERA. Oni inzistiraju na harmoničnim suodnosima prostora, objekata i prirode, vodeći računa o atmosferi. Postoje od 2005., a već ih je 2007. ugledni časopis Wallpaper uvrstio među deset mladih dizajnerskih studija na koje treba obratiti pažnju. Kažu da ih vode emocije, intuicija i uvid, a oni su možda i najzaslužniji da su se naši dizajneri skupno predstavili na posljednjem berlinskom sajmu Qubique, gdje su bili među zapaženijima.

Stolić Tanz 
koji je dizajnirala GRUPAStolić Tanz koji je dizajnirala GRUPA"Među nama dizajnerima nema zavisti i kompetitivnosti. Voljeli bismo da barem netko od nas sklopi veliki posao u inozemstvu jer bi to bio velik uspjeh i znak da tim putom, zajedničkim snagama moramo krenuti. Kada se svi ovi predmeti stave na hrpu, izgledaju puno bolje i ozbiljnije nego da su izloženi pojedinačno i mislim da tek tako imamo šanse parirati, a možda se i izdvojiti u moru jakih brendova kao što su Foscarini, Vitra, Norman Copenhagen... koji također svoje stvari izlažu na sajmu", zaključio je Davor Silov iz Atmosfere. Njihov BOOMERANG je inovativan i zabavan proizvod, a riječ je o svojevrsnu interaktivnom namještaju koji Silov opisuje motom 4R ('Rethink - Rearrange - Reuse - Repeat' (ponovno razmisli - ponovno uredi - ponovno iskoristi - ponovi). To su modularni lukovi od kojih se može slagati 30-ak različitih vrsta namještaja. Struka njihov rad prepoznaje kao domišljat, pa i duhovit, jako jednostavan i pametan izum, a odnedavno ih proizvode u raznim bojama. Uz Bernardu i Davora Silova, u Berlinu su se predstavili i Maša Milovac koja je s Dorom Đurkesac i Mijom Bogovac (objedinjene su u dizajnerski studio KANCELARIJA) na Qubiqueu predstavila svoj stolić Porthos koji je već bio zapažen na sajmovima u Milanu i u Beogradu, Maja Mesić sa svojim fantastičnim tepisima i hvaljenim bojicama Boya, Ana Tevšić s atraktivnom lampom Twister, zatim Kristina Volf sa stolićem Olio i kubusima od aluminijskog pletiva te Željka Kavran s tabureima Kupid i zavodljivim stolićem Secret Air, te već svima dobro poznata GRUPA sa svojom lampom Model, jastucima Pilot i vješalicom Figura.

Pokućstvo Boomerang  koje možete sami oblikovatiPokućstvo Boomerang koje možete sami oblikovati"Mislim da smo s hrvatskim produkt-dizajnom krenuli na put koji je zaista težak, osobito ako mladi kreativci nemaju podršku cijelog sustava, kao što je to slučaj u Italiji, Francuskoj, Danskoj - zemljama koje jako puno ulažu u dizajn. Naravno da im treba pomoć proizvođača, distributera, Gospodarske komore, raznih klastera, ministarstava i institucija, ali i podrška kupaca koji će se u odlučiti baš za njihov dizajn, a ne talijanski, francuski, skandinavski... Pred nama je još dalek put, ali mislim da je hrvatski dizajn danas na jako dobrom putu", zaključila je Boba Blašković.

Vezane vijesti

Hrvatski dizajneri nagrađeni u New Yorku

Hrvatski dizajneri nagrađeni u New Yorku

Hrvatski dizajneri Marija Juza i Nikola Đurek ovogodišnji su dobitnici prestižne nagrade za izvrsnost u dizajnu tipografije vodeće međunarodne… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika