Objavljeno u Nacionalu br. 669, 2008-09-08

Autor: Davor Pašalić

Fiat kupuje Zastavu

Šumadijska renesansa u režiji talijanskog diva

Nakon što je Fiat najavio da će u kragujevačku Zastavu uložiti 800 milijuna eura, u osiromašeni centar Šumadije počele su investirati i druge strane kompanije

'DJECA FIATA' Predsjednik Srbije Boris Tadić s gradonačelnikom Kragujevca Veroljubom Stevanovićem, koji je prilikom susreta s talijanskom delegacijom izjavio 'Mi smo deca Fiata''DJECA FIATA' Predsjednik Srbije Boris Tadić s gradonačelnikom Kragujevca Veroljubom Stevanovićem, koji je prilikom susreta s talijanskom delegacijom izjavio 'Mi smo deca Fiata'Šumadijska prijestolnica Kragujevac na putu je da od “grada koji umire” i “doline gladi” postane vodeća snaga autoindustrije u jugoistočnoj Europi, unatoč reputaciji mjesta iz čije je tvornice Zastava izišao, po mnogim anketama, “najgori automobil u povijesti svijeta - ‘yugo’”. Talijanski Fiat najavio je da će uložiti 800 milijuna eura u Zastavu, s namjerom da u Srbiji proizvodi 300.000 automobila godišnje.

Želje Fiata su, na prvi pogled, zasnovane na čvrstim osnovama - suradnja slavne tvrtke iz Torina s kragujevačkom tvornicom počela je prije više od pet desetljeća i kao rezultat je imala proizvodnju stotina tisuća automobila. Kragujevačka tvornica je po licenci proizvodila “fiću” - vozilo koje je bilo u sastavu policije, Hitne pomoći, vojske, na kojem su voziti učili milijuni građana Jugoslavije. Iz Kragujevca je izišla i “zastava 1300”, pa model “101”, a 1980. i “yugo”, čiji je prvi primjerak, ručno napravljen, godinu dana prije darovan šefu države Josipu Brozu Titu. Zastava je imala prosječnu godišnju proizvodnju od 110.000 putničkih automobila i 5000 kamiona. Sa Zastavine trake je 1989. izišlo 230.000 automobila, ali je sljedeće desetljeće tvornica praktički prestala postojati, nakon što se, kao i cijela Srbija, 1992. našla u potpunoj izolaciji. Trgovinsku izolaciju su 1999. “ojačali” zračni udari NATO-a, koji su Zastavu bombama, praktički, uveli u “kameno doba”.

Dva desetljeća, od 1991., Kragujevac i njegovi stanovnici su patili jer je cio grad ovisio o poslovanju jedne tvornice. Kako je propadala Zastava, propadao je i Kragujevac.

Izlaz na kraju beskrajno mračnog tunela iznenada se pojavio 6. svibnja, kada je Fiat potpisao s Kragujevcem MemorandumPovratak kući-Potpredsjednik Fiata Alfredo Altavilla potpisao je sa srpskim ministrom Mlađanom Dinkićem predugovor o kupnji ZastavePovratak kući-Potpredsjednik Fiata Alfredo Altavilla potpisao je sa srpskim ministrom Mlađanom Dinkićem predugovor o kupnji Zastave o razumijevanju. Torinska tvornica je oslobođena plaćanja lokalnih taksi i poreza u idućih 10 godina i predviđeno je besplatno ustupanje zemljišta Fiatu ako će trebati proširiti proizvodne kapacitete. Delegacija iz Torina je u središtu Kragujevca dočekana s transparentom “Dobro došli kući”, kako bi se naglasila činjenica da je Zastava suradnju s Fiatom počela prije 55 godina. “Mi smo djeca Fiata, a radnici iz Kragujevca su jednako kvalitetni kao i radnici Fiata u Italiji”, izjavio je kragujevački gradonačelnik Veroljub Stevanović.

Potpisivanje memoranduma organizirano je pet dana prije parlamentarnih izbora i pomoglo je da Demokratska stranka predsjednika Srbije Borisa Tadića pobijedi na biralištima. Nakon godina izolacije, Srbi su željeli da se netko iz Europe zainteresira za njih, a Fiat je, kao moćna tvrtka, bio idealan partner. Najavljeno je da će Fiat pristati na godišnju proizvodnju u Kragujevcu 200.000 automobila novog modela A klase, a u 2010. godini još 100.000 vozila B klase. Trenutačno se u Kragujevcu proizvodi “fiat punto”, odnosno “zastava 10”. Unatoč proizvodnji od samo 40 automobila dnevno, “zastava 10” može se vidjeti i na hrvatskim cestama.


Iako najveći dio dijelova stiže iz inozemstva, u proizvodnji “zastave 10” sudjeluje niz kooperanata iz Srbije. Oni se nadaju da će, zahvaljujući iskustvu i troškovima radne snage nižim u odnosu na članice EU, biti uključeni u novi Fiatov program u Kragujevcu, iako su Talijani odredili vrlo stroge uvjete. Ispunjavanje tih uvjeta dovelo je do toga da se potpisivanje ugovora s Fiatom, najavljeno za srpanj, a zatim za kolovoz, sada očekuje do kraja rujna.

Fiat bi trebao biti vlasnik 70 posto dionica Zastave, a ostatak bi pripadao Srbiji. Uz najavljenih Fiatovih 800 milijuna eura, Srbija bi u iduće tri godine trebala investirati u Kragujevac 300 milijuna eura. Budući da se predviđa kako će za prijevoz automobila svakog dana biti angažirano više od 400 šlepera, država Srbija bi trebala uložiti u izgradnju autoceste Kragujevac - Batočina, gradsku obilaznicu, rekonstrukciju željezničke pruge. Srbija bi trebala financirati i u bežični internet u cijelom Kragujevcu, izgradnju nove trafostanice, toplane i vodovoda u krugu tvornice. Talijani su zatražili uvođenje izravne aviolinije Torino - Beograd, a ljudi iz Zastave i Kragujevca krenuli su korak dalje i razmišljaju o realizaciji projekta arhitekta Aleksandra Nenkovića starog više od tri desetljeća - izgradnji aerodroma. Nenković je, međutim, ocijenio da bi umjesto izgradnje aerodroma u blizini Kragujevca bilo ekonomičnije napraviti marinu za hidroavione na jezeru u parku Šumarice.

Talijani traže i da se iz Zastave uklone postojeći strojevi, radioaktivni gromobrani, azbestni i drveni podovi, da se odstrani radioaktivni otpad zaostao od NATO-ova bombardiranja. U Zastavi tvrde da će Fiat dopremiti potpuno novu opremu, ali i da su im postavljeni vrlo kratki rokovi te da je za izmiještanje sadašnjih strojeva potreban prostor veličine 35 nogometnih terena. Opozicijski mediji u Srbiji tvrde da je Fiat mjesecima odgađao potpisivanje ugovora jer je čekao da u srpskom parlamentu bude ratificiran sporazum o nafti i plinu koji je Beograd postigao s Rusijom. Prema tom sporazumu, kroz Srbiju bi trebao proći plinovod Južni tok, a ruska kompanija Gazprom bi za oko 400 milijuna eura dobila 51 posto Naftne industrije Srbije (NIS). Navodno bi taj sporazum podrazumijevao i oslobađanje od plaćanja carina prilikom izvoza automobila iz Srbije u Rusiju. Bescarinski prodor na golemo rusko tržište je i osnovni motiv Fiatova povratka u Kragujevac, jer nema sumnje da Srbija ne može primiti 300.000 automobila proizvedenih u jednoj godini u Kragujevcu.

ZASTAVA 10ZASTAVA 10Fiatove planove kvari činjenica da se u Beogradu postavlja pitanje treba li ispoštovati sporazum s Rusima, koji je postigla prethodna vlada. Ne samo da se tvrdi da bi za 51 posto NIS-a Rusi trebali platiti više od 1,25 milijardi eura, nego se dovodi u sumnju i ostvarivost plana o prolasku plinovoda Južni tok kroz Srbiju. Poslije ruskog oružanog angažiranja u Gruziji, Europska unija razmišlja o smanjenju svoje energetske ovisnosti o Moskvi. To znači da i Južni tok, koji bi trebao ruski plin dopremiti u zapadnu Europu, više ne izgleda kao isplativa investicija.

Povratak Fiata u Kragujevac označit će kraj proizvodnje “yuga”. Planirano je da posljednji “yugo” iziđe iz Kragujevca ovog mjeseca, a proizvodnja “punta” - “zastave 10”, bit će nastavljena.

Kraj proizvodnje “yuga” znači i kraj jedne ere. Na “yugu” je radilo 160 tvrtki iz Jugoslavije i desetljećima je bio jedan od simbola uspjeha socijalističke SFRJ. Prodavao se u Grčkoj, Libanonu, Indoneziji, Kolumbiji, Finskoj, Nizozemskoj, Belgiji, Nemačkoj... Iz Zastave je 1989. izišlo 230.570 vozila, a izvezeno je 27.000. U Sjedinjene Države je iz Kragujevca izvezeno 140.000 “yuga”. Zastavino vozilo je u “zemlji automobila”, zahvaljujući niskoj cijeni i krajnjoj nepouzdanosti, steklo kultni status. Bruce Willis vozio je “yugo” u trećem dijelu filmskog serijala “Umri muški”. U komediji “Otkvačeni detektivi” “yugo” je opisan kao “vrhunac srpsko-hrvatske tehnologije”. Svi sudionici filma “Tko je utopio Monu?” - Danny DeVito, Bette Midler, Neve Campbell, Jamie Lee Curtis, vozili su “yugo”.

Povratkom Fiata u Kragujevac priča o “yugu” privodi se kraju. U Zastavi kažu da su obavezni osigurati rezervne dijelove za “yugo” za idućih sedam godina, ali da će taj rok vjerojatno biti produljen, zbog očekivane potražnje, ne samo u Srbiji, nego i u ostalim bivšim jugoslavenskim republikama. Ispoštovat će se i zakonski rok o dvogodišnjoj garanciji za kupljena vozila. Od svih registriranih vozila u Srbiji, više od 60 posto, odnosno oko 500.000, iz Zastavina je programa.

Za dva i pol desetljeća u Kragujevcu je proizvedeno više od 923.000 “fića”. Zvuči nevjerojatno, ali u ovom trenutku srpskim cestama se kotrlja 25.000 “fića”, iako je “najmlađi” proizveden prije 23 godine. Najnoviji Zastavin model - “florida”, proizveden je prije više od dva desetljeća - 1987. Najuspješniji kragujevački proizvod je “zastava 101”, čiji je milijunti primjerak prodan 1991.

Prestankom Zastavina “nacionalnog programa” - proizvodnje “yuga” i “floride”, bez posla će ostati 80 posto od 30.000 radnika koji rade u 150 tvrtki angažiranih na izradi dijelova. Iako bi dijelovi srpskih proizvođača bili jeftiniji od onih iz inozemstva, tvrdi se da Talijani ne namjeravaju s njima surađivati jer nisu zadovoljni kvalitetom.

U Zastavi tvrde da Fiat u Kragujevac ne dolazi sam, nego dovodi petnaestak dobavljača, koji će biti locirani u krugu tvornice ili u neposrednoj blizini. Te tvrtke bi mogle zaposliti 10.000 radnika i tako utjecati na okončanje socijalne krize u Kragujevcu, gdje je nezaposleno oko 25.000 ljudi, odnosno trećina radno sposobnog stanovništva. U samoj Zastavi bi od sadašnjih 3700 radnika trebalo ostati oko 1000. U Kragujevcu se nadaju da bi problem 25.000 nezaposlenih, zahvaljujući Fiatu,FIĆOFIĆO mogao biti potpuno riješen u roku od četiri godine. Kragujevac je prije tri godine imao status “devastiranog područja”.

Sada su, gotovo istovremeno s dolaskom Fiata, u taj grad počele ulagati i druge strane kompanije. Otvoreni su šoping-centri Metro i Mercator. Izraelska Plaza odlučila je uložiti 70 milijuna eura u šoping-centar na čijih će 80.000 četvornih metara raditi 1000 Kragujevčana. Lokacije za izgradnju trgovačkih centara u Kragujevcu navodno traže i Agrokor i Ikea. Tenisač Novak Đoković namjerava na 3,3 hektara napraviti devet teniskih terena i hotel. Srpska košarkaška legenda Vlade Divac je za 3,6 milijuna eura kupio u Kragujevcu 3,6 hektara zemlje i tvrdi da će investirati još 20 milijuna eura. Filmski režiser Emir Kusturica najavio je izgradnju kulturnog centra s pet kinodvorana i koncertnom dvoranom s 1500 mjesta. Prije četiri godine prosječna plaća u Kragujevcu je bila 190 eura, danas je 390 eura, što je taj grad pomaknulo sa 60. na 18. mjesto u Srbiji. Tvrdi se i da General Motors želi da se u Kragujevcu sklapa “opel astra”, da proizvođač kamiona Iveco namjerava kupiti 200 hektara zemljišta, pa se potencijalne investicije u šumadijsku prijestolnicu procjenjuju na 1,5 milijardi eura.

Vezane vijesti

Totalni raskol u ’vezi’ Suzukija i VW-a, više niti ne razgovaraju

Totalni raskol u ’vezi’ Suzukija i VW-a, više niti ne razgovaraju

Kada je Volkswagen preuzeo 20 posto vlasništva nad Suzukijem, niti najveći pesimisti nisu očekivali ovakav rasplet situacije. Nekoliko početnih… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika