Objavljeno u Nacionalu br. 669, 2008-09-08
Fiat kupuje Zastavu
Šumadijska renesansa u režiji talijanskog diva
Nakon što je Fiat najavio da će u kragujevačku Zastavu uložiti 800 milijuna eura, u osiromašeni centar Šumadije počele su investirati i druge strane kompanije
'DJECA FIATA' Predsjednik Srbije Boris Tadić s gradonačelnikom Kragujevca Veroljubom Stevanovićem, koji je prilikom susreta s talijanskom delegacijom izjavio 'Mi smo deca Fiata'Šumadijska prijestolnica Kragujevac na putu je da od “grada koji umire” i “doline gladi” postane vodeća snaga autoindustrije u jugoistočnoj Europi, unatoč reputaciji mjesta iz čije je tvornice Zastava izišao, po mnogim anketama, “najgori automobil u povijesti svijeta - ‘yugo’”. Talijanski Fiat najavio je da će uložiti 800 milijuna eura u Zastavu, s namjerom da u Srbiji proizvodi 300.000 automobila godišnje.
Želje Fiata su, na prvi pogled, zasnovane na čvrstim osnovama - suradnja slavne tvrtke iz Torina s kragujevačkom tvornicom počela je prije više od pet desetljeća i kao rezultat je imala proizvodnju stotina tisuća automobila. Kragujevačka tvornica je po licenci proizvodila “fiću” - vozilo koje je bilo u sastavu policije, Hitne pomoći, vojske, na kojem su voziti učili milijuni građana Jugoslavije. Iz Kragujevca je izišla i “zastava 1300”, pa model “101”, a 1980. i “yugo”, čiji je prvi primjerak, ručno napravljen, godinu dana prije darovan šefu države Josipu Brozu Titu. Zastava je imala prosječnu godišnju proizvodnju od 110.000 putničkih automobila i 5000 kamiona. Sa Zastavine trake je 1989. izišlo 230.000 automobila, ali je sljedeće desetljeće tvornica praktički prestala postojati, nakon što se, kao i cijela Srbija, 1992. našla u potpunoj izolaciji. Trgovinsku izolaciju su 1999. “ojačali” zračni udari NATO-a, koji su Zastavu bombama, praktički, uveli u “kameno doba”.
Dva desetljeća, od 1991., Kragujevac i njegovi stanovnici su patili jer je cio grad ovisio o poslovanju jedne tvornice. Kako je propadala Zastava, propadao je i Kragujevac.
Izlaz na kraju beskrajno mračnog tunela iznenada se pojavio 6. svibnja, kada je Fiat potpisao s Kragujevcem MemorandumPovratak kući-Potpredsjednik Fiata Alfredo Altavilla potpisao je sa srpskim ministrom Mlađanom Dinkićem predugovor o kupnji Zastave o razumijevanju. Torinska tvornica je oslobođena plaćanja lokalnih taksi i poreza u idućih 10 godina i predviđeno je besplatno ustupanje zemljišta Fiatu ako će trebati proširiti proizvodne kapacitete. Delegacija iz Torina je u središtu Kragujevca dočekana s transparentom “Dobro došli kući”, kako bi se naglasila činjenica da je Zastava suradnju s Fiatom počela prije 55 godina. “Mi smo djeca Fiata, a radnici iz Kragujevca su jednako kvalitetni kao i radnici Fiata u Italiji”, izjavio je kragujevački gradonačelnik Veroljub Stevanović.
Potpisivanje memoranduma organizirano je pet dana prije parlamentarnih izbora i pomoglo je da Demokratska stranka predsjednika Srbije Borisa Tadića pobijedi na biralištima. Nakon godina izolacije, Srbi su željeli da se netko iz Europe zainteresira za njih, a Fiat je, kao moćna tvrtka, bio idealan partner. Najavljeno je da će Fiat pristati na godišnju proizvodnju u Kragujevcu 200.000 automobila novog modela A klase, a u 2010. godini još 100.000 vozila B klase. Trenutačno se u Kragujevcu proizvodi “fiat punto”, odnosno “zastava 10”. Unatoč proizvodnji od samo 40 automobila dnevno, “zastava 10” može se vidjeti i na hrvatskim cestama.
Iako najveći dio dijelova stiže iz inozemstva, u proizvodnji “zastave 10” sudjeluje niz kooperanata iz Srbije. Oni se nadaju da će, zahvaljujući iskustvu i troškovima radne snage nižim u odnosu na članice EU, biti uključeni u novi Fiatov program u Kragujevcu, iako su Talijani odredili vrlo stroge uvjete. Ispunjavanje tih uvjeta dovelo je do toga da se potpisivanje ugovora s Fiatom, najavljeno za srpanj, a zatim za kolovoz, sada očekuje do kraja rujna.
Fiat bi trebao biti vlasnik 70 posto dionica Zastave, a ostatak bi pripadao Srbiji. Uz najavljenih Fiatovih 800 milijuna eura, Srbija bi u iduće tri godine trebala investirati u Kragujevac 300 milijuna eura. Budući da se predviđa kako će za prijevoz automobila svakog dana biti angažirano više od 400 šlepera, država Srbija bi trebala uložiti u izgradnju autoceste Kragujevac - Batočina, gradsku obilaznicu, rekonstrukciju željezničke pruge. Srbija bi trebala financirati i u bežični internet u cijelom Kragujevcu, izgradnju nove trafostanice, toplane i vodovoda u krugu tvornice. Talijani su zatražili uvođenje izravne aviolinije Torino - Beograd, a ljudi iz Zastave i Kragujevca krenuli su korak dalje i razmišljaju o realizaciji projekta arhitekta Aleksandra Nenkovića starog više od tri desetljeća - izgradnji aerodroma. Nenković je, međutim, ocijenio da bi umjesto izgradnje aerodroma u blizini Kragujevca bilo ekonomičnije napraviti marinu za hidroavione na jezeru u parku Šumarice.
Talijani traže i da se iz Zastave uklone postojeći strojevi, radioaktivni gromobrani, azbestni i drveni podovi, da se odstrani radioaktivni otpad zaostao od NATO-ova bombardiranja. U Zastavi tvrde da će Fiat dopremiti potpuno novu opremu, ali i da su im postavljeni vrlo kratki rokovi te da je za izmiještanje sadašnjih strojeva potreban prostor veličine 35 nogometnih terena. Opozicijski mediji u Srbiji tvrde da je Fiat mjesecima odgađao potpisivanje ugovora jer je čekao da u srpskom parlamentu bude ratificiran sporazum o nafti i plinu koji je Beograd postigao s Rusijom. Prema tom sporazumu, kroz Srbiju bi trebao proći plinovod Južni tok, a ruska kompanija Gazprom bi za oko 400 milijuna eura dobila 51 posto Naftne industrije Srbije (NIS). Navodno bi taj sporazum podrazumijevao i oslobađanje od plaćanja carina prilikom izvoza automobila iz Srbije u Rusiju. Bescarinski prodor na golemo rusko tržište je i osnovni motiv Fiatova povratka u Kragujevac, jer nema sumnje da Srbija ne može primiti 300.000 automobila proizvedenih u jednoj godini u Kragujevcu.
ZASTAVA 10Fiatove planove kvari činjenica da se u Beogradu postavlja pitanje treba li ispoštovati sporazum s Rusima, koji je postigla prethodna vlada. Ne samo da se tvrdi da bi za 51 posto NIS-a Rusi trebali platiti više od 1,25 milijardi eura, nego se dovodi u sumnju i ostvarivost plana o prolasku plinovoda Južni tok kroz Srbiju. Poslije ruskog oružanog angažiranja u Gruziji, Europska unija razmišlja o smanjenju svoje energetske ovisnosti o Moskvi. To znači da i Južni tok, koji bi trebao ruski plin dopremiti u zapadnu Europu, više ne izgleda kao isplativa investicija.
Povratak Fiata u Kragujevac označit će kraj proizvodnje “yuga”. Planirano je da posljednji “yugo” iziđe iz Kragujevca ovog mjeseca, a proizvodnja “punta” - “zastave 10”, bit će nastavljena.
Kraj proizvodnje “yuga” znači i kraj jedne ere. Na “yugu” je radilo 160 tvrtki iz Jugoslavije i desetljećima je bio jedan od simbola uspjeha socijalističke SFRJ. Prodavao se u Grčkoj, Libanonu, Indoneziji, Kolumbiji, Finskoj, Nizozemskoj, Belgiji, Nemačkoj... Iz Zastave je 1989. izišlo 230.570 vozila, a izvezeno je 27.000. U Sjedinjene Države je iz Kragujevca izvezeno 140.000 “yuga”. Zastavino vozilo je u “zemlji automobila”, zahvaljujući niskoj cijeni i krajnjoj nepouzdanosti, steklo kultni status. Bruce Willis vozio je “yugo” u trećem dijelu filmskog serijala “Umri muški”. U komediji “Otkvačeni detektivi” “yugo” je opisan kao “vrhunac srpsko-hrvatske tehnologije”. Svi sudionici filma “Tko je utopio Monu?” - Danny DeVito, Bette Midler, Neve Campbell, Jamie Lee Curtis, vozili su “yugo”.
Povratkom Fiata u Kragujevac priča o “yugu” privodi se kraju. U Zastavi kažu da su obavezni osigurati rezervne dijelove za “yugo” za idućih sedam godina, ali da će taj rok vjerojatno biti produljen, zbog očekivane potražnje, ne samo u Srbiji, nego i u ostalim bivšim jugoslavenskim republikama. Ispoštovat će se i zakonski rok o dvogodišnjoj garanciji za kupljena vozila. Od svih registriranih vozila u Srbiji, više od 60 posto, odnosno oko 500.000, iz Zastavina je programa.
Za dva i pol desetljeća u Kragujevcu je proizvedeno više od 923.000 “fića”. Zvuči nevjerojatno, ali u ovom trenutku srpskim cestama se kotrlja 25.000 “fića”, iako je “najmlađi” proizveden prije 23 godine. Najnoviji Zastavin model - “florida”, proizveden je prije više od dva desetljeća - 1987. Najuspješniji kragujevački proizvod je “zastava 101”, čiji je milijunti primjerak prodan 1991.
Prestankom Zastavina “nacionalnog programa” - proizvodnje “yuga” i “floride”, bez posla će ostati 80 posto od 30.000 radnika koji rade u 150 tvrtki angažiranih na izradi dijelova. Iako bi dijelovi srpskih proizvođača bili jeftiniji od onih iz inozemstva, tvrdi se da Talijani ne namjeravaju s njima surađivati jer nisu zadovoljni kvalitetom.
U Zastavi tvrde da Fiat u Kragujevac ne dolazi sam, nego dovodi petnaestak dobavljača, koji će biti locirani u krugu tvornice ili u neposrednoj blizini. Te tvrtke bi mogle zaposliti 10.000 radnika i tako utjecati na okončanje socijalne krize u Kragujevcu, gdje je nezaposleno oko 25.000 ljudi, odnosno trećina radno sposobnog stanovništva. U samoj Zastavi bi od sadašnjih 3700 radnika trebalo ostati oko 1000. U Kragujevcu se nadaju da bi problem 25.000 nezaposlenih, zahvaljujući Fiatu,FIĆO mogao biti potpuno riješen u roku od četiri godine. Kragujevac je prije tri godine imao status “devastiranog područja”.
Sada su, gotovo istovremeno s dolaskom Fiata, u taj grad počele ulagati i druge strane kompanije. Otvoreni su šoping-centri Metro i Mercator. Izraelska Plaza odlučila je uložiti 70 milijuna eura u šoping-centar na čijih će 80.000 četvornih metara raditi 1000 Kragujevčana. Lokacije za izgradnju trgovačkih centara u Kragujevcu navodno traže i Agrokor i Ikea. Tenisač Novak Đoković namjerava na 3,3 hektara napraviti devet teniskih terena i hotel. Srpska košarkaška legenda Vlade Divac je za 3,6 milijuna eura kupio u Kragujevcu 3,6 hektara zemlje i tvrdi da će investirati još 20 milijuna eura. Filmski režiser Emir Kusturica najavio je izgradnju kulturnog centra s pet kinodvorana i koncertnom dvoranom s 1500 mjesta. Prije četiri godine prosječna plaća u Kragujevcu je bila 190 eura, danas je 390 eura, što je taj grad pomaknulo sa 60. na 18. mjesto u Srbiji. Tvrdi se i da General Motors želi da se u Kragujevcu sklapa “opel astra”, da proizvođač kamiona Iveco namjerava kupiti 200 hektara zemljišta, pa se potencijalne investicije u šumadijsku prijestolnicu procjenjuju na 1,5 milijardi eura.
Vezane vijesti
Totalni raskol u ’vezi’ Suzukija i VW-a, više niti ne razgovaraju
Kada je Volkswagen preuzeo 20 posto vlasništva nad Suzukijem, niti najveći pesimisti nisu očekivali ovakav rasplet situacije. Nekoliko početnih… Više
- Fiat s tržišta povlači 130 tisuća Punta
- Fiat se ipak ne seli u SAD, barem za sad
- Fiat povećao dobit, automobilski odjel u teškoćama
Komentari
Ovaj članak nema komentara.
Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.
Najnovije
-
05.07.2012. / 10:38
Hrvatski gospodarstvenici u pohodu na rusko tržište
-
29.06.2012. / 16:26
Šokantna i provokativna modna predstava
-
29.06.2012. / 16:20
'Nakon pravomoćne presude moći ćemo razgovarati o Čačiću'
-
29.06.2012. / 16:09
Uživajte u sekundu dužem vikendu